Ingen anar hur jag mår
Jag har alla symptom för depression och har haft det i över ett år samtidigt som ingen annan ens anar att det är något fel på mig. Vet inte vad jag ska göra
Lisa

BUP svarar:
Hej Lisa!
Du fattar dig så kort i ditt mejl att mitt svar inte heller kan vara mer en lite allmänna råd och några frågor som tankeställare till dig.
Du har varit deprimerad, nedstämd över ett år och det är en evighet när man är en tonåring. Alldeles för lång tid av lidande. Men om jag rätt förstår betyder det också att du inte alltid hade det så här svårt. Det vill säga att du behöver få hjälp med att hitta tillbaka till det liv du hade innan du blev så deprimerad. Det förutsätter naturligtvis att du vågar visa och tala om hur du mår och att du vågar söka hjälp.
Jag vet hur ungdomar kan göra med att ha en mask av den glada och problemfria ungdomen. För det mesta finns det olika orsaker till att man inte vågar visa hur det verkligen är. Till exempel vill man inte belasta sina föräldrar, man vill  inte ställa till med problem om de i alla fall har anda bekymmer eller om man inte litar på att föräldrarna och andra närstående förstår och stöttar en utan man är rädd för att istället bara få kritik.
Jag kan inte veta hur det är i ditt fall. Jag vet inte om du bor med dina föräldrar eller med en av dem eller vilka andra finns i din familj, runtomkring dig som du kanske skulle kunna öppna dig inför. Hur du har det med vänner, kompisar? Därför säger jag: om du har en strimma hopp att dina föräldrar kan förstå någonting av som du berättar, gör det! Det händer ofta att ungdomarna underskattar sina föräldrars vilja och förmåga att stötta sina barn. Prova den vägen i alla fall.
Dessutom är du i den ålder när du kan söka hjälp på egen hand. Du kan ringa till vårdcentralen och be att få komma just för att du är deprimerad. De flesta vårdcentraler har idag mottagning för psykiska problem och 15-åringar får söka själva. Likväl kan du vända dig alldeles själv till ungdomsmottagningen för samtal.
Tills du kommer till personliga samtal kan du få stöd och råd helt anonymt via chatt på nätet om du går in på tjejzonen.se eller på föreningen tilia.se.
Du ska inte känna dig ensam med dem problem som orsakar din nedstämdhet. Att du skriver till oss visar att du någonstans förstår att du kan få hjälp om du slänger masken och visar att du behöver hjälp. Det var rätt steg du tog men bara det första steget. Fortsätt nu på de vägar jag föreslagit.