Har frågor om hjälpen från BUP
hej,
1 kan man som 14 åring få diagnosen schizoaffektiv?
2 har varit på bup förut för andra anledningar och de frågar ju om man har upplevt trauma. jag har upplevt trauma men är verkligen inte redo att prata med det, har inte någonsin berättat för någon och har förträngt det mesta. måste jag berätta?
3 kan man åka till bupakuten utan att sin psykolog remissar dit? liksom om jag är självmordsbenägen, kan jag ringa dit och sedan åka dit?
tack
j-cat

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hör av dig till oss med dina frågor.
Jag vet inte hur du har fått din fråga om schizoaffektiv? Om det är något som en läkare eller psykolog har talat med dig om? Eller om det är en fråga du fått genom att själv läsa eller höra om olika problem?
Det bästa vore om du kunde få ta upp dina olika funderingar och frågor om diagnoser med den du träffar i din kontakt på BUP.
Då kan ni tillsammans prata igenom dina egna funderingar. Den du möter på BUP kan hjälpa till att berätta mer om de olika bedömningar som du har gjort eller kommer få göra när man kommer till en BUP mottagning.
Din andra fråga - om du måste berätta att du varit med om något traumatiskt när du kommer till BUP? Så är svaret att det är frivilligt vad man vill berätta om i sin kontakt med BUP.
Anledningen att personal på BUP ofta frågar om man varit med om något traumatiskt är att sådana upplevelser kan ge problem som likar andra problem.
Att man frågar om trauman och många andra saker på BUP är för att man så bra som möjligt vill förstå problemen som man söker hjälp för. Så man kan rekommendera rätt sorts behandling.
Du är inte ensam om att känna tveksamhet över att berätta om något som har varit traumatiskt. På BUP så har personalen förståelse för det. Man vet att det ofta är mycket svårt att prata om sådana saker av olika anledningar. Att det kan ta tid innan man orkar ta upp och prata om svåra saker.
Om du själv skulle vilja det, så kan du säga till den du träffar på BUP att du har varit med om traumatiska upplevelser. Men du kan samtidigt säga att du är inte redo att prata mer om det än. Då kan din behandlare ändå ha med det i förståelsen av dina svårigheter.
Du tar också upp att du kan känna dig självmordsbenägen vilket ju är ett allvarligt tecken. Du är klok som undrar hur du kan få hjälp för det.
Du behöver inte vänta på en remiss utan du kan söka akut och få hjälp direkt.
Om du redan har en kontakt med en psykolog så tveka inte att också ta upp att du har självmordstankar. Då kan ni tillsammans göra en krisplan över hur du kan få hjälp snabbt när du behöver det.
vårdguiden1177 så hittar du också telefonnummer och hur man gör för att få hjälp direkt vid självmordstankar. Du kan också ringa 112, eller höra av dig till Mind-Självmordslinjen.
Hoppas du fick svar på dina viktiga frågor.
Var rädd om dig!