Vill berätta för föräldrarna men är orolig över reaktionen
Hej.
Jag vill berätta för mina föräldrar att jag mår dåligt och har gjort det ganska länge men jag vågar inte berätta för dem hur jag känner, eftersom att jag är rädd hur dom ska reagera.
Jag har haft några tankar om att dom kanske ska börja bråka om mig, eller att någon av dem börjar o gilla mig och blir osams med den andra pga det. Tänk om någon av  dom inte skulle vilja ha kvar mig? Tänk om dom börjar bråka om mig och aldrig blir sams igen?
Jag är en person som övertänker allt och blir orolig för minsta lilla men jag orkar inte må dåligt något mer så jag känner att jag måste berätta för dem hur jag känner mig.
13 årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss med din fråga.
Jag tycker du tänker klokt som bestämt dig för att berätta för dina föräldrar hur du mår och vad du har oroskänslor över.
Om du får prata mer med dina föräldrar om hur du känner dig så finns det god chans att din oro kommer minska genom det.
Dels för att du då kan få hjälp av dina föräldrar att få andra perspektiv på den oro du bär på, men även att känslor av oro brukar kännas lättare att hantera genom att du får dela dina känslor med någon du kan lita på.
Om du ändå skulle känna att du tycker det blir svårt att ta upp det här med dina föräldrar så kan du prata med kurator på BRIS först.
Ett annat sätt för dig att söka stöd på egen hand är genom samtalskontakt vid ungdomsmottagningen.
Via nätet kan du få stöd av Tjejzonen över chatt eller på annat vis. På Snorkel så kan du få tips om hur du kan hantera känslor av oro.
Lycka till!