Kan inte somna
Jag kan inte somna, jag är vaken hela nätterna även om jag kliver upp 6 på morgonen, jag kan vara hur trött som helst, men kan ändå vanka av och an på mitt rum i timtal, jag kan ligga och blunda i sängen lika länge, oavsett hur aktiv jag varit på dagen och hur trött jag än är i kroppen och huvudet så kan jag inte somna, vad kan detta bero på?
Blubb

BUP svarar:
Hej Blubb och tack för ditt brev!
Det är verkligen jättejobbigt när man inte kan somna. Någon eller några nätter utan riktig sömn brukar kroppen klara. När det blir för många sömnlösa nätter i rad så påverkas vi starkt av det och det blir svårt att fungera på till exempel jobbet eller i skolan.
Det kan finnas många olika orsaker till varför en människa inte kan somna, trots att hen är trött. Stress, för mycket kaffe, för lite motion, att man oroar sig för något eller någon, är några av dessa.
Jag tycker du ska söka hjälp för dina sömnproblem, för det finns mycket hjälp att få och det forskas också en hel del på detta område. Nya behandlingsmetoder dyker upp hela tiden.
Eftersom du är över 18 år, så föreslår jag dig att först och främst söka hjälp på en vanlig vårdcentral. De kan hjälpa dig vidare, om det behövs.
Titta gärna på de länkar jag bifogar under mitt svar, där finns en del tips om vad du kan göra själv.