Gråter flera timmar varje dag
Hej,jag mår jätte dåligt skär mig gråter i flera timmar varje dag och vill bara dö, jag orkar inte mera. Mina föräldrar vet inget och jag vill inte berätta för dom och min kompis tycker att jag ska söka hjälp.Men hur ska ja göra det om mina föräldrar inte vet något?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vilken klok kompis du har som förstår att du har det kämpigt och som tycker att du ska söka hjälp.
Att gråta flera timmar per dag, ha en önskan att dö och att skära sig är för mig tydliga tecken på att du behöver hjälp. För dig verkar ett hinder vara att du inte vill blanda in dina föräldrar. Att du fram tills idag valt att inte berätta för dina föräldrar hur du mår.
Det är många barn och ungdomar som skriver till oss runt samma tema. Alla har naturligtvis sina skäl. Att de inte vill belasta sina föräldrar med en massa problem. Att ingen i familjen  mått psykiskt dåligt tidigare. Funderingar kring vad ska släkten  ska tänka om de får reda på allt eller att upplevelsen är att föräldrarna inte brytt sig då man försökt, verkligen försökt berätta hur läget är. Som sagt alla har sina anledningar till att inte berätta och lämna föräldrarna utanför.
Trots detta är våra råd till våra brevskrivare det motsatta: nämligen att berätta hur läget är. Att berätta för sina föräldrar hur man egentligen mår. Vår erfarenhet är att de allra flesta föräldrar vill hjälpa sina barn med svåra saker.
En föräldrauppgift är att finnas där för sitt barn i med och i motgång. Dela glädje och sorg.
Nu undrar jag om det finns någon vuxen du litar på som är okej? Om du skulle ta steget och berätta för dina föräldrar om dina tårar och att du gör dig själv illa. Fundera också på om det finns någon som skulle kunna vara med som stöd då du tar det viktiga stora steget och pratar med dina föräldrar. Om det är din kompis föräldrar, någon släkting, din tränare, din mentor eller skolkurator spelar kanske ingen roll. Det viktigaste är att det blir av.
Bris känner du säkert till. En idé är att du skulle kunna kontaktar dom för att få stöd och att diskutera på vilket sätt du skulle kunna berätta för dina föräldrar. Det är naturligtvis även viktigt att du får det stöd du behöver över sommaren. Jag skickar med en länk till Bris.
Lycka till och tack för ditt brev!