Sömnproblem och spindelskräck
Hej!
Jag har nyligen fyllt 17 och i snart två månader har jag haft enorma sömnproblem. Allt började när jag upptäckte en stor fet spindel precis vid min kudde och eftersom den var fast i ett hörn kunde jag inte döda den. Jag är rädd för stora spindlar så självklart fick jag världens panik och kunde inte ens sova i rummet på två dygn (varav ett av dygnen spenderades helt fullvaken i rädsla).
Jag har inte sovit en hel natt sedan dess. Jag är trött och jag kan inte ens lägga mig i sängen först efter 3 på natten och kan inte somna först efter 4. Detta gör att jag sover bort halva dagen och min sömn i övrigt inte alls är tillfredsställande. Jag märker att det påverkar min kropp väldigt negativt över lag. B.la min koordination och reaktionsförmåga är sämre.
När jag sedan försöker lägga mig tidigare grips jag av extrem paranoia och ångest. Jag måste kolla varje hörn jag kan se i rummet - jag har till och med lyft på min madrass ett antal gånger mitt i natten.
Hur kan jag ta tag i detta problem så jag äntligen får en hel natts sömn igen? Vart bör jag vända mig i första hand?
Cecilia

BUP svarar:
Hej Cecilia!
Det goda sidan i ditt mejl är att du fram till två månader sen inte verkade ha problem med sömnen. Det vill säga att dina sömnproblem började med en mycket konkret episod - besök av en spindel som väckte en nästan fobisk rädsla hos dig. Det kallar jag för "den goda sidan" för det är lättare att ta itu med sömnproblemen om de är kopplade till något så konkret som i ditt fall. Det mer komplexa och kanske svårare sidan är att du förutom att du har spindelskräck nämner att grips av "extrem paranoia och ångest". Det är mer diffust och mer komplicerat att förstå sig på.
Vi har här ingen möjlighet att reda ut vad du menar med dessa sistnämnda ord. Men om vi nu försöker strukturera lite vad det hela handlar om kommer vi ändå till större klarhet.
Alltså din sömn störs i första hand av att du har denna spindelskräck. Du måste nog gå till en professionell vårdgivare föra att reda ut om denna skräck kommer på dig endast när du skulle somna eller om den en en mer fobisk rädsla som drabbar dig även i andra vardagliga situationer. I vilket fall som helst behöver du ta itu med detta och det finns goda metoder att behandla olika typer av specifika fobier, även spindelfobin. Det återkommer jag till.
Det andra är att om du använder orden paranoia och ångest huvudsakligen som en stegrad oro just för att spindlar kan finns i närheten av dig behandlas denna "paranoida ångest" på samma sätt som jag nämnde ovan. Men du med hjälp av en professionell person behöver renodla om du har vidgat din rädsla till andra saker och vilka de är, vilket innehåll dina paranoida fantasier och ångest har. Bara därefter kan man ta ställning till vilken sorts behandling du behöver för detta eventuellt mer komplexa problem.
Jag föreslår att du omedelbart tar kontakt med vårdcentralen. Idag finns det något som heter 1:a linjens psykiatri på vårdcentralerna. Där jobbar det kuratorer och psykologer. Där kan man göra den bedömningen som jag ovan beskrivit och antingen kan de behandla dig direkt eller så kan de remittera dig till psykiatrin (till exempel till "unga vuxna" på vuxenpsykiatrin) eller till annan terapeut som behandlar fobier.
Det är viktigt att du talar om dina sömnproblem direkt. Det är inte konstigt att du är negativt påverkad av sömnbrist. Vår kropp och vårt nervsystem behöver sömnen för att återhämta sig och återskapa energin för att leva ett normalt liv. Förhala alltså inte att söka hjälp. Ytterligare alternativ är att du vänder dig till ungdomsmottagningen.
I din ålder kan man ringa själv även till BUP-mottagningen du geografiskt tillhör (adresser finns på vår hemsida). Men det är inte uteslutet att de hänvisar dig till samma väg som jag föreslagit.
I en liten artikel jag bifogar här kan du läsa mer tips om sömnproblem. Men det ersätter inte att du söker hjälp för orsaken till dina sömnproblem, nämligen din spindelskräck och ångest.