Om en inte vill må bra, hur mår man då?
Hej,
jag vill ställa en kort fråga. Om en inte vill må bra för att det är en av anledningen varför en inte ska fortsätta med sitt liv.
Hur mår man då?

BUP svarar:
Hej!
Vilken svår fråga du ställer. Jag kan tänka mig alla möjliga skäl till varför man inte vill må bra. Det kan finnas en risk i att må bra - risken att allt ska rasa samman och man börjar att må dåligt igen. Eller att det bara blir en önskan som inte kommer att infrias och därför bara blir en frustrerande tankefigur.
Det kan ibland kännas tryggt att fortsätta må dåligt. Jag tror också att man kan vänja sig att må dåligt. Att må dåligt blir liksom det normala. Många som varit deprimerade under en längre tid har nästan glömt bort hur det känns att må bra.
Du nämner tanken på att ta ditt liv. Om man har en mer eller mindre klar plan att man ska ta sitt liv blir ju tanken att må bra lätt ett hot. Man vill ju inte ta sitt liv om man mår bra. Tanken att man ska försöka må bra blir liksom en tanke som stör planeringen. Den gör livet mer komplicerat.
Du tar upp en viktig sak. Om man har en planering att ta sitt liv så kan det bli svårt att samtidigt göra allt man kan för att må bra. Jag tror också det kan bli svårt att se möjligheterna som kan finnas. Tanken på att man ska ta sitt liv kan liksom skymma alla andra möjligheter. Därför brukar jag råda de som har en sådan plan att försöka låta bli att tänka på att ta sitt liv för en stund och försöka igen att  hitta andra vägar även om det känns svårt. För egentligen är det väl det det handlar om? Man ser inga utvägar. Man har förlorat sitt hopp.
Så till din fråga. Jag tror man mår väldigt, väldigt dåligt och kanske behöver man någon att prata med för att igen våga hoppas på ett bättre liv? Det är värt ett försök tycker jag. Det finns hjälp att få, till exempel på BUP.