Är det här min framtid?
Hej bup!
Efter sommar lovet ska jag börja i gymnasiet. Förut var jag otroligt taggad men nu har jag mest ångest över det.
I den sista terminen av nian mådde jag bajs och kände att jag var så värdelös så att jag tog ett kliv bak från mina vänner som hursomhelst inte hade problem med att vi inte längre är vänner. Så hela terminen var jag ensam, hade ingen att vara med på rasterna och kunde knappt äta lunch pga de inte ville att jag skulle vara med. Istället för att gå runt i skolan och hålla på med mobilen så bestämde jag mig för att plugga lite extra hårt, har otroligt svårt för skolan. Alltså jag kan kämpa allt vad jag har och ändå få ett dåligt betyg.
Eftersom jag har svårigheter som påverkar skolan ganska mycket som ex att jag är hörselskadad, har problem att förstå texter, tala (byter ut många ord och mumlar mycket). Så har jag en extremånger inför gymnasiet. Som jag skrev tidigare att jSg har svårt för skolan fick jag tyvärr inte så bra betyg och kommer förmodligen inte komma in i den gymnasieskola som jag vill. Jag vill gå i natur. Natur är en av de svåraste linje men jag är beredd att fortsätta kämpa hårt men jag har en dröm att bli en läkare. Vilken jag börjar se yrket försvinna bort från mina framtida önskemål pga dåliga betyg. Jag har ansökt frikvot och trots det kommer jag förmodligen inte komma in pga att meriten skiljer sig åt. Men hade jag kommit in i men drömskola så kommer jag förmodligen bli extremt utanför. Varför jag säger så är dör att jag har hört att i den skolan jag vill gå i har extra mycket gruppindelningar dvs att eleverna ”delar” in andra i grupper, som ex populära och opopulära.
Jag är en väldigt tyst och tillbakadragen person ända tills man lär känna mig sp kommer jag antagligen anse som omogen (vilket jag tyvärr är). Jag är också hörselskadad har svårt att prata och min grammatik är knas så kommer jSg bli utanför igen. Tänk om jag inte får några kompisar? Tänk om jSg kommer att sitta ensam i skolan igrn? Tänk om jag inte mår bra över att gå till skolan, precis som jag könner nu?
Jag kommer explodera.

BUP svarar:
Hej,
Tack för ditt långa och innehållsrika brev till oss. Du beskriver mycket tydligt hur svårt det känns att hitta din plats i skolan, med kompisar och i framtiden. Och hur du får kämpa för vad du vill och längtar efter. Jag förstår att du trots alla svårigheter är en tjej som har gott om vilja och ork och det är fina egenskaper som du kommer ha användning för.
Jag undrar varför du just inför sista terminen i 9:an mådde så dåligt och drog dig tillbaka från vännerna. Blev framtiden plötsligt tydlig på ett sätt som den inte varit tidigare? Just läkare är mångas drömutbildning, men utbildningen är lång och svår. Du skriver att du kan kämpa med allt vad du har och ändå få ett dåligt betyg. Läkarutbildningen har mycket höga antagningskrav, en broms för de flesta och det verkar som att du tänker att så det kan bli för dig också? När man tvingas inse och skilja på drömmar och verklighet blir det tufft. Känns det som att du hamnat i en sådan kris?
Vill du jobba inom hälso- och sjukvård? Har du haft några ”reservplaner”? Det finns ju också andra jobb inom samma område eller är det något annat än i läkaryrket som lockar dig? Det viktigaste när det gäller framtidsyrket är att du kommer trivas med vad du gör och känner att du klarar det bra. Så jag undrar om du haft någon form av studievägledning eller tillfälle att prata med någon vuxen om vad du vill jobba med och hur du når dit. Och i den planeringen måste ni utgå från vad du klarar av utan att slita så hårt som du har gjort nu.
Du verkar inte må bra bland kompisarna och är rädd att inte göra det i framtiden heller. Är det dina språksvårigheter som gör att du beskriver dig som omogen? Jag känner dig ju inte men kanske är det så. Då behöver du få hjälp med språket, har du någon kontakt med hörselklinik, logoped eller liknande? I vilket fall är det en bra startpunkt just nu under sommarlovet. Om du inte redan har de kontakterna, kontakta vårdcentralen där du bor. Dina föräldrar, eller någon av dem, behöver följa med dig.
Har du talat med dina föräldrar om dina tankar och hur du mår? Det är viktigt att de, eller någon annan pålitlig vuxen, får veta hur du har det.
Skolkuratorn är en viktig kontakt som du kan få så snart skolan öppnar i augusti. Alltså före din egen skolstart. När du fått veta vilket gymnasium du kommer in på så kan du kontakta skolan och få veta när kuratorn kommer efter sommarlovet.
Det kommer ta en tid innan du får svar på din gymnasieansökan. Jag föreslår att du under tiden tänker igenom vad du kan tänka dig att jobba med och vad som är dina starkaste sidor. Sätt gärna upp punktvis vad du tänker! Ett sådant underlag kan vara till hjälp när du ska prata vidare med en klok person om hur du ska satsa på framtiden med yrke och kompisar.
Mitt förslag är också tänkt som ett sätt att få struktur på ditt sätt att tänka om framtiden och samtidigt få din ångest att minska. Om du ändå känner dig starkt orolig så kan du kontakta ungdomsmottagningen där du bor, eller din vårdcentral.
Lycka till med ett trivsamt jobb och kompisar, det är möjligt!