Min bror är perfekt och jag är motsatsen
Asså jag klarar inte av att bo med min familj och undrar vad jag ska göra? Jag får knappt va med vänner, får knappt må bra känns det som ibland. Jag mådde sjukt dåligt för ett halvår sedan och vill verkligen inte falla tillbaks till att gråta till sömns, skära mig varje stund jag var själv och dricka så fort jag hade chansen. Mina föräldrar fick en gång reda på att jag druckit och då ringde de ambulansen och sedan minns jag inte så mycket mer. Men de sa att jag skulle prata med nån o blah blah blah, mest för att jag vägrade o prata med de. Jag känner själv att jag har jävligt stor press på mig, min bror har precis gått ut 9an och hade jävligt bra betyg, vilket jag inte har. Han blir aldrig arg, vilket jag blir. Han är bara allmänt perfekt i deras ögon och jag är raka motsatsen:( jag har ingen stans att ta vägen och vet inte vart jag ska ta vägen. Men om inte detta blir bättre kommer jag ju börja må sådär dåligt igen.
Jaaa

BUP svarar:
Hej!
Dina rader visar mycket tydligt hur komplicerad din situation hemma är och vilka känslostormar du upplever som en följd av denna situation. Du är på kollisionskurs med dina föräldrar. Du känner att de bara uppskattar (älskar?) din bror som är helt "perfekt", det är du som betraktas som "problem". Dessvärre brukar man då verkligen ha eller få problem.
Att du ett tag mådde så dåligt att du grät dig till sömns och hade ett självskadebeteende och till och med druckit alkohol visar graden av hur otroligt dåligt du mådde då. Men du skriver att du på något sätt kom till rätta med denna period och nu vill du inte hamna tillbaka där. Det är helt rätt tänkt, du ska inte tillbaka dit!
Jag undrar vad det var som hjälpte dig då att börja må bättre? Finns den möjligheten fortfarande kvar för dig? Har du pratat med någon så som dina föräldrar förslagit?
Just nu, när du skriver ditt mejl verkar du vara förtvivlad över situationen hemma igen. Du är arg, till och med rasande arg men i botten är du lika ledsen för du inte får det känslomässiga gensvaret av dina föräldrar som du innerst inne vill få. Som är ju naturligt för alla barn och ungdomar.
Jag tycker att det kan vara viktigt och bra om du kan tala med någon utomstående så som dina föräldrar föreslagit. Men jag tror också på något annat. Eftersom dina problem verkar bottna i en dålig atmosfär hemma och i tilltrasslade relationer mellan dig och de andra i familjen tycker jag att ni tillsammans skulle behöva några rådgivande samtal. En familj är en enhet där alla delar påverkar varandra. När det blir konflikter blir alla berörda och alla behöver ta sin del i konflikthantering och konfliktlösning. Berätta för dina föräldrar att du fick rådet av oss att ni söker rådgivande familjesamtal för att hitta vägar till bättre relationer och förståelse för varandra.  Man kan få familjesamtal till exempel på kommunens familjeavdelning eller söka familjeterapeut privat.
Det ena utesluter naturligtvis inte det andra;  du själv på egen hand kan också söka stöd och hjälp. Du kan vända dig till ungdomsmottagningen där man kommer att känna igen problematiken du beskriver. Du kan också få stöd och tips via chatt på nätet om du går in till exempel på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se.
Följ något av dessa alternativ för att förebygga att du hamnar tillbaka i självskadebeteende eller tar till alkohol. Båda dessa val leder bara till ännu mer komplikation i ditt liv utan att lösa någonting. Jag tror att du vet det själv. Det är bra att du har skrivit och frågat. Nu återstår att du tar flera steg på vägen jag föreslagit.