ADHD-symtom eller trauma i samband med adoption?
Hej, jag undrar om adoption och adhd har någon likhet tänkte om det är många som är adopterade som har kvar många tankar sen förr om att inte bli lämnad att de blir något till adhd?
jag blev adopterad då jag var 5 år och har sen dess alltid haft mycket energi och svårt med koncentrationen, ska börja 2:an i gymnasiet och startat en adhd utredning då många inom skolan hatbrott märkt av det, hemma pratar jag hela tiden och är överallt medans på skolan så sitter jag och skakar på benet eller håller på med något i handen och klarar inte av att lyssna eller sitta still i mer än 5-10 min men får inte gå förens jag försökt sitta still i 20 min då jag går på en promenad runt korridorer. Tycker också det är så att jag kan be om hjälp och då jag väll får det glömmer jag bort att lyssna och börja tänka på något annat.
är detta typiska drag för adhd? Och som ovan har adhd och adoption något med varandra?
S

BUP svarar:
Hej S!
Tack för ditt eftertänksamma brev. Till att börja med vill jag säga att några samband med adoption har man inte hittat. En viss ärftlighet inom ADHD-området finns däremot. Så ifall det skulle visa sig att du har ADHD så är det troligt att någon i din biologiska släkt också har det.
Men du kanske funderar mer över om de tankar som du har om att ha blivit lämnad kan ha utvecklats till ADHD? Nej, ADHD orsakas inte av tankar eller känslor utan är en neuropsykiatrisk funktion i hjärnan. Det handlar alltså om hjärnans sätt att processa olika funktioner. Denna funktion är i viss mån ärftlig. Du kan läsa mer om det i texten jag bifogar. Där nämns miljöfaktorer under uppväxten och dessa handlar om hur den omgivande miljön fungerar. Till exempel ett bra bemötande av ett barn som upplevs som utagerande och om de vuxna i hemmet, förskola och skola har möjlighet att ge det extra stöd som ett barn med ADHD behöver.
Om du har funderingar, frågor och kanske minnen från din tidiga barndom så föreslår jag att du forskar i dem men av andra skäl. Du har kanske många känslor som du behöver ta hand om på annat sätt. Adoptionscentrum har bra kanaler för detta.
När det gäller din utredning så tycker jag du ska ställa denna viktiga fråga till utredarna. Uttrycken för ADHD och adoptionsbakgrund kan överlappa varandra så att oro och ängslan på grund av separationen från dina biologiska föräldrar kan se ut som rastlöshet vilket är vanlig vid ADHD. Det är förstås viktigt att utredarna känner till hur du mår så de kan tolka innebörden av att du till exempel har svårt att sitta still.