Vad ska vi prata om då jag träffar min kurator för första gången?
Hur gör jag för att våga gå till kuratorn? Jag behöver en icebraker. Och vad ska jag säga när jag väl är där? Jag känner mig så obekväm i såna situationer.
Hjälp mig!!??
Den blyga korven

BUP svarar:
Hej!
Vilka bra frågor du ställer. Det är säkert många som undrar samma sak. Vad är viktigt att berätta och hur ska man våga ta steget att träffa kuratorn.
Om vi börjar med att ta steget att boka tid eller så hos någon kurator. Om det är skolkuratorn du tänker på så brukar det stå vilka tider hen är på din skola och också information om hur det går till att ta kontakt. Vissa kuratorer har en brevlåda utanför sitt rum där det går att lägga en lapp och berätta vad man heter och i vilken klass man går i så tar hen kontakt. Det brukar ske lite diskret så inte alla får veta att du ville ha kontakt. En annan möjlighet är att be din mentor hjälpa dig, knacka på eller säga hej då ni ses om du vet hur hen ser ut.
Om det är till ungdomsmottagningen du tänker vända dig till, då kan du gå in på UMO och kolla upp var din närmaste mottagning finns. Skickar även med information hur ett första besök går till på BUP om det skulle bli eller vara aktuellt.
Nu över till din andra fråga. Vad ska du säga när du sitter med kuratorn i samtalsrummet. Ett råd jag brukar ge är att förbereda sig innan. Skriva ner vad du vill att kuratorn ska veta om dig. Kuratorn du kommer träffa sitter ju där och är nyfiken på vem du är. Vad som gjort att du velat ha kontakt. Vad som är ditt bekymmer om vi väljer att kalla det så. Så du kommer säkert få frågor och behöver inte känna att du behöver prata hela tiden. Det är viktigt att vara så ärlig det går. Den du möter kan inte veta hur du mår om du inte berättar. Förhoppningsvis bestämmer ni att ni ska träffas fler gånger så om du glömmer att ta upp någon finns det en ny chans att göra det nästa gång ni ses.
Så nyckeln är förberedelse och att du ska känna att du tagit ett viktigt och modigt steg bara genom att boka tid med kuratorn och att ni får tid att därefter lära känna varandra. Allt handlar om vad du vill ha hjälp med och vad som påverkar dig negativt som du vill förändra. Om du inte tycker att ni samtalar om rätt saker försök styr över samtalet till det du vill prata om.
Lycka till och hoppas att du fått några råd på vägen!