Har problem med min pappa
Hej, jag är en tjej på 14 år och jag har problem med min pappa. Han skadar mig inte fysiskt men han har fått mig att må så jävla dåligt. Jag vill bara bort från honom men jag kan ju inte. Jag har försökt att prata med honom om det men han ignorerar det, han säger att jag måste berätta mer om hur jag känner, att han inte lyssnar på någonting jag säger eller försöker att säga. Han säger att han lyssnar men det ända han gör är att se mina läppar röra på sig och tolka det som någon annan helt normal situation som ingen tänker på nästa timme. Jag vet inte vad jag ska göra, han vägrar erkänna att jag mår dåligt och ibland ser jag att han vill att jag ska må dåligt??? Jag vet inte vad jag ska göra, mår skit varje gång jag är med honom och skärmen är det änds sättet jag kan smita, men jag vet att den inte är bra.
Ella

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tänker att du tar upp två problem som hänger ihop. Dels att din pappa fått dig att må väldigt dåligt. Så dåligt att du vill bort från honom och dels att du vill prata med honom om hur du mår vilket inte går. Dina försök att få honom att förstå hur du mår och vad du vill verkar bara göra situationen svårare. Han verkar göra dig förvirrad och besviken när han vill du ska berätta mer vilket inte verkar öka förståelsen utan mer öka din frustration över att inte bli förstådd.
Du är villrådig hur du ska göra nu och söker råd och stöd. Jag tycker du ska ta kontakt med en ungdomsmottagning eller ringa Bris så du kan berätta  mer ingående om hur din hemsituation ser ut och vilka möjligheter som finns.
Det är inte alltid fel att smita men det är bra att du försöker hitta andra lösningar också.
Lycka till!