Orkar inte leva så här längre
Hej, jag har varit depprimerad i kanske 2 år, jag har skurit sönder mina armar och ben.. jag vet inte vad jag ska göra längre.. jag tar tabletter mot ångest och mm.. Men det funkar inte, min mamma vet inte vad hon ska göra längre, och min pappa bryr sig inte. Jag har länge tänkt på självmord och försökt 2 gånger men har inte lyckats. Min mamma har också sådana tankar och mår själv inte bra, jag vet inte vad jag ska göra längre, snälla hjälp.. jag orkar inte leva såhär längre..
Jag har som liten alltid haft problem, (har alltid haft ont någon stans), nu dom senaste 2 veckorna har jag legat och gråtit varje kväll när jag ska sova för att jag har så ont i min mage.. vet inte vad jag ska göra. Min lillasyster springer runt med knivar och har skadat mig många gånger, hon själv får hjälp med det så hon mår bättre men jag vet inte vad jag ska göra åt henne när hon skriker att jag inte borde leva och så.
Jag har också mycket ångest över att jag inte berättat för min mamma att jag tappat oskulden
Snälla jag vill ha hjälp
En tjej som vill dö

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss och frågar hur du kan få hjälp. Det tyder på att du verkligen har en inre styrka att kämpa, samtidigt som du har det jättetufft och mår dåligt.
Det är helt klart att både du och din familj behöver få hjälp. Du nämner att du har medicin mot ångest men att det känns som den behandlingen inte hjälper dig.
När du känner så, att medicinen inte hjälper dig så hade du och dina föräldrar behövt berätta det för den läkare som du träffar, så du kan få en ny plan.
Ofta brukar man även få hjälp med en samtalskontakt när man får hjälp med medicin vid ångest och nedstämdhet. Om du inte har fått möjlighet till det så kan ni ta upp det med läkaren eller den mottagning som du går till. Så ge inte upp kring det, även om det känns jättesvårt just nu.
Du berättar också att din mamma har självmordstankar och mår dåligt, och att din syster har tagit knivar hemma och skadat dig. Det här skulle ni som familj behöva få hjälp kring direkt. Du kan alltid ringa 112 för akut hjälp.
Du ska inte behöva känna dig rädd för att bli utsatt hemma, även om det är ett yngre syskon som blir hotfull och våldsam. Du ska inte heller behöva gå runt och oroa dig över hur din mamma mår. Då blir det väldigt svårt både för dig- och för dina föräldrar- att ha kraft att hjälpa dig med din nedstämdhet och ångest.
Det bästa vore om dina föräldrar kunde söka hjälp direkt för problemen som finns i familjen. Men du kan också larma och ta hjälp för det här.
Du kan ringa få prata med en kurator på BRIS. Då kan du få prata med någon som kan lyssna på dig och ge dig olika råd över hur du och familjen kan få fortsatt hjälp. Om det känns lättare så kan du vara anonym när du kontaktar BRIS.
Du nämner även att du inte mår bra av att ha en hemlighet för din mamma, om att du har tappat oskulden. Om du känner att det är komplicerat att berätta om det hemma av olika anledningar, så kan du gå till ungdomsmottagningen och få stödsamtal kring hur du kan göra kring det.
Du kan också berätta om dina andra problem vid ungdomsmottagningen. Då kan den personen också hjälpa till så att du och din familj kan få fortsatt hjälp.
Var rädd om dig - och ge inte upp!