Mår skit över mig själv
hej.. jag mår skit över mig själv, allt började när jag var typ 1 eller 2. de har alltid varit bråk i familjen och sen när jag började dagis blev det värre.. de andra barnen var ba elaka och ju äldre jag har blivit ju värre blir det. alla år jag gått i skolan hitils så har jag aldrig fått vara med de andra, de bara viskar å skrattar åt mig, går jag för bi fäller de mig eller spottar på mig, går jag i korridorerna eller ute på stan är det folk som skriker `hora` `gå å ta ditt liv äckel` å mycket mer.. för fem år sedan flyttade jag till en ny stad å de blev ba värre så jag gav upp, jag tänkte hoppa men just när ja hade tänkt göra det så ropade en tjej att gör jag de gör hon det, hon fick mig där ifrån å då blev vi bästa vänner. hon fick mig att inte må lika dåligt över allt, hon fanns alltid där för mig men sen för två år sedan så hörde hon inte av sig på två dagar å de va inte likt henne å jag hade inte fått än ända hat kommentar. de visade sig att alla som någonsin hatat på mig gick på henne och sa att om tog livet så skulle de låta mig va... men dom ljög såklart. efter det så känns det som jag inte klarar det mycket längre.. ja ha mått skit så länge nu å vet inte vad jag ska göra... har försökt ta livet flera gånger i månan i 6 eler 7  år och första gången var jag 8.. jag började skära mig när jag var 10 å nu är jag snart 16.. å kan inte sluta, började minska maten då jag var 12 å nu klarar jag inte av mat.. alla säger att jag är jätte smal men själv ser jag ba ett fetto i spegeln... har inte sägt nått till mamma eller pappa å vågar inte... men de har börjat prata om min vikt efter som alla mina kläder är för stor och för att de säger att man kan inte krama mig utan att känna varenda ben i kroppen,,, snälla hjälp vad ska jag göra,,,
selma

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Bra att du skrev till oss för du låter väldigt ensam och det du beskriver om dina jämnåriga låter hemskt. Var finns de vuxna? De som skulle hjälpa dig och som skulle trösta dig när du mår dåligt?
Jag tycker det låter som om du varit och är utsatt för grov mobbning under lång tid. Mobbning är väldigt destruktivt och plågsamt att vara utsatt för. Det förändrar ofta synen på en själv så att man får dålig självkänsla och självförtroende. Det blir ofta så att man tar till sig vad mobbarna säger. Mobbningens effekter är väldigt svårt att ensam stå emot. Du behöver prata med någon om det du varit med dom och få hjälp att förstå hur det påverkat dig. Du ska inte ta ditt liv utan skaffa dig hjälp att må bättre vilket du nu gör! Det är inte ditt fel och det är inte fel på dig.
Mobbing ska skolan se allvarligt på och det är förbjudet. Skolan ska genast få det att upphöra och hjälpa den som blir utsatt. Du skriver inget om i vilken utsträckning dina föräldrar och skolan känner till det du är med om? Varför vågar du inte prata med dina föräldrar? Det är inte ditt fel att du mår dåligt. Det är inte ditt fel att du mobbas.
Jag bifogar en del länkar om mobbning. Jag hoppas du vill läsa dem och att du sedan försöker skaffa hjälp av vuxna. Det vore väldigt bra om du kunde få dina föräldrar att förstå att du mobbas och om du kunde få deras stöd. Du ensam eller helst tillsammans med dina föräldrar måste ta kontakt med någon på skolan och berätta vad dina skolkamrater gör. Du kanske kan visa ditt brev till oss och vårt svar? Då kommer de förstå hur allvarligt det är. Hur dåligt du mår och att du behöver mycket hjälp. Om du vill fortsätta prata om din situation anonymt kan du göra det genom att ringa Bris. Jag tror det skulle vara bra. Där skulle du kunna diskutera lite mer ingående varför du inte berättar för dina föräldrar och hur du ska göra för att få hjälp.
Om du kunde berätta för dina föräldrar om att du självskadar dig och har någon form av ätstörning då skulle ni kunna ta kontakt med BUP och du kunde få hjälp för alla de problem du beskriver. Det vore väl bra med ett samlat grepp? För allt hänger nog ihop - att du mobbas och hur det påverkar dig och hur du gör för att försöka minska smärtan själv.
Att tänka på och försöka ta sitt liv kan många gånger kanske kännas som en utväg men det finns så många bättre sätt bara du börjar berätta så vuxna får en chans att hjälpa dig. Du får inte ge upp att berätta!
Du kan läsa om mobbning på UMO och du kan läsa mer om din rätt i skolan  hos Barn och Elevombudet(BEO)
Lycka till!