Mår dåligt och har sömnproblem
hej, jag mår verkligen skit o vill bara försvinna och jag har sömnproblem, Min bästavän tror inte på mig och skiter i vad jag säger vilket gör mig ledsen för jag bryr mig om henne väldigt mycket. Jag vill bara att någon ska lyssna men orkar snart inte jag vill ha hjälp snälla!
Tuva

BUP svarar:
Hej Tuva!
Tack för att du skriver till oss. Det låter inte alls bra, att du mår så dåligt att det känns som du vill försvinna. Så det är klokt gjort av dig att skriva och be om hjälp i ett sådant läge.
Det är lätt att förstå att du blir upprörd, när du känner att din bästa vän inte förstår dig eller stöttar dig så som du skulle önska.
Men ofta är det svårt för en jämnårig kompis att ge det stöd som man kan behöva när man inte mår bra och kämpar med olika problem. Känns det som ni också kan ha det bra och roligt ihop i er vänskap?
I så fall - skulle det fungera för dig att tänka att din bästa vän mer kan vara en vän som kan hjälpa dig att få tankar på annat, än det som känns svårt och jobbigt? Och så kan du få stöd kring det som är jobbigt för dig på andra sätt?
Genom Tjejzonen kan du få stöd via chatt eller genom en så kallad storasyster som finns för dig och kan lyssna på dig.
Snorkel så kan du få tips på olika övningar som kan hjälpa en när man inte mår bra.
Det hade varit bra, om det vore möjligt för dig, att prata med dina föräldrar och berätta för dem om hur du mår. Då kanske du kunde få mer stöd hemifrån? Känns det som du skulle kunna prata med någon av dina föräldrar?
Annars kan du kontakta BRIS via chatt eller ringa och prata med en kurator. Du kan vara anonym om du vill. BRIS kan hjälpa dig med olika råd och vägledning över hur du kan få fortsatt hjälp med det du behöver. Man kan också ringa dem om man behöver få prata och att någon lyssnar.
Genom ungdomsmottagningen så kan du söka en egen samtalskontakt, om du önskar det. Där finns personer som är vana att hjälpa ungdomar som kämpar med olika problem. Där kan du få stöd och hjälp genom samtal.
Lycka till!