Inte trygg hemma
Hej. Dem senaste 6 månadernas har jag verkligen inte mått så bra. Jag känner mig ensam i skolan, har blivit ner slagen fler gånger. Jag mår inte bra hemma, bråkar jätte mycket med mina föräldrar & känns enig inte trygg. Jag mår inte bra någonstans i området jag bor i. Inte hemma, inte i skolan, får/är aldrig ute på grund av att det är så mycket som händer idet området jag bor i. Jag känner mig het ensam och vill verkligen inte bo kvar här, fast det finns ingen annan ställe. Mina familj vill/kommer inte flytta på grund av mig fast jag känner verkligen att jag inte kan gå kvar här. Det kommer inte hjälpa att byta skola, för typ alla känner alla vart jag bor och kan inte tänka på något annat. Mina föräldrar vet om detta & använder det mot mig när dem blir arga, t.ex min pappa som säger ”det är därför du är så mobbad i skolan & blir nerslagen, du är ju falsk” osånt. Blivit hotad några gånger av min pappa & allt känns bara helt tomt? Har ingen amning om vad jag ska göra just nu. Tänkt på att ta livet av mig några gånger fast då ångrat mig på sista sekunden med hopp om att allt snart blir bättre, fast det känns inte som om något blir bättre, känns varan som att allt blir värre & värre. Behöver verkligen hjälp. Tack <3
Naomi

BUP svarar:
Hej!
Det är väldigt svårt att vara med om att bli mobbad och slagen i skolan. Då behöver man stöd av vuxna både i skolan och hemma.
Har du berättat för någon vuxen i skolan om hur det är? Skolan har skyldighet att göra något åt  mobbning och att du blir slagen. Du ska inte behöva stå ut med att det är så. Eller vet skolan men inte lyckats göra något så att det blir bättre? Då behöver du och dina föräldrar tala med skolan igen.
Men det låter som att dina föräldrar inte kunnat ge dig ett tillräckligt bra stöd. Din pappa tycker att det som händer i skolan är ditt eget fel. Så är det inte. Ingen har rätt att slå dig. Ingen, varken i skolan eller hemma.
När det är mycket bråk hemma i familjen blir det ofta så att man kommer i bråk i andra situationer också. Man har med sig ett sätt att reagera på som man har lärt sig hemma. Det är inget konstigt.
Jag tycker att du ska tala med någon om hur du mår och hur du har det. Nu på sommarlovet kan du kanske inte nå skolkurator som annars skulle kunna vara en bra person att tala med. Men du kan kontakta Ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också ringa till BRIS där du kan vara anonym om du vill.
Och när det är mycket bråk hemma i familjen så mår man inte bra. Socialtjänsten är de som kan hjälpa familjer så att det blir bättre. Någon vuxen eller du själv behöver då kontakta socialtjänsten.
Försök stå på dig och tala med någon!