Känns som någon styr mina tankar
Hej jag har en fråga.
På senaste tiden, eller det har pågått ett tag, så har jag fått för mig att folk runt omkring mig kan höra mina tankar, och nu på senaste tiden när jag får för mig att folk kan höra mina tankar så känns det som om det är någon "styr" mina tankar när jag får för mig att folk kan höra dem eftersom att tankarna jag har inte är likt mig. Innerst inne så vet jag på något sett att man inte kan höra andras tankar men i skolan när jag brukar ställa frågor i mitt huvud så har det förikommit att folk har svarat ja som om dom kan höra vad jag tänker och det gör så att jag blir ännu mer rädd och orolig. Jag är orolig att jag kanske har fått en psykos eller liknande och jag vågar inte berätta för någon som jag känner vad som händer, vilket är dumt eftersom att jag vill veta vad som har hänt med mig.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är inte konstigt att du är orolig för någon psykisk sjukdom när du känner och tänker så som du beskriver. Jag tror att du har läst på och känner igen symtomen som brukar uppfattas som tecken på psykos. Det är både sant och ändå inte.
Sant är att dina symtom åtminstone påminner om psykos. Men det är mindre känt att det är rätt så många människor med livlig fantasi och en viss typ av känslighet hör röster, ser syner utan att vara psykotiska.
Med detta vill jag ändå inte säga att man får bagatellisera eller ignorera det du upplever. Din oro är befogad och det är viktigt att ta reda på vad dina symtom beror på. Handlar det om en sjukdom är det viktigt att så tidigt som möjligt bedöma den och få behandling. Är det - som jag nämnde - ingen psykisk störning blir du lugnare av att få veta det och samtidigt också få råd hur du kan hantera dina obehagliga intryck och upplevelser. Det är lika viktigt det med!
Det första du behöver göra är att tala med dina föräldrar eller med någon av dem. Om det underlättar för dig kan du visa ditt mejl och mitt svar för dem. Sedan har ni två vägar att välja emellan. Ni kan direkt ringa till den BUP-mottagning du geografiskt tillhör (adresserna finns på vår hemsida). Eller ni kan ringa till vårdcentralen och först komma dit på en bedömning.
Det är ingen som helst tvekan om att dina symtom måste bedömas av en professionell. När man gör en sådan bedömning tar man hänsyn till många olika omständigheter i ditt liv och man frågar också om förekomster av andra svårigheter, eventuella  problem och så vidare. Man kan aldrig diagnostisera sig själv utifrån en uppräkning av olika symtom.
Om det är helt, helt omöjligt för dig att i nuläget tala med dina föräldrar så kan du vända dig till ungdomsmottagningen. Det kan du göra på egen hand. På nätet kan du få stöd och råd på https://www.bris.se