Har tappat bort mina känslor
Hej! Jag är en tjej på 13 år, har mått dåligt sedan jag var 10. Jag besöker bup varje vecka eller till och med två ibland. Jag har ärligt talat tappat mina känslor, det är som att det är en fil som bara har försvunnit, jag känner mig som en robbot. Jag vill bara dö.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag undrar om en sak. Du träffar någon på BUP varje vecka. En gång och ibland två gånger. I ditt brev till oss skriver du om flera viktiga saker. Jag börjar med det absolut viktigaste. Att du vill dö. Det måste du berätta för den du träffar att du tycker att livet är så jobbigt att din livslust just nu är borta. Det är även viktigt att dina föräldrar får reda på detta.
Det andra handlar om att du tappat dina känslor eller kanske blivit mer som en robot för att slippa känna det som gör dig ledsen eller arg. Att du blivit en maskin som bara gör saker utan att känna. Kanske till och med går på kalas eller besöker ett nöjesfält utan att känna speciellt mycket.
Dina känslor finns där under robotens hårda pansar eller hur? Och de skulle behöva få komma fram men du kanske inte vet hur eller att det gör för ont att börja känna. Det går att få hjälp och då behöver du berätta om det du undviker att känna. Du måste ta steget och berätta om dina borttappade känslor. Det är superviktigt.
Om man som i ditt fall har mått dåligt i flera år är det inte konstigt att reagera på det sättet du gör att låta bli att känna. Så du ska inte känna att det är onormalt men om målet är att må bättre. Återfå livslusten. Kunna känna lite mer glädje igen.För att känna dig mer levande och mindre avstängd är vägen vidare att samtala om det som väcker jobbiga tankar och känslor. Inte stänga in det under robotens plåtskelett.
Släppa fram dina tårar och berätta hur du mår och vad du känner. Du fixar det.