Finns det ett samband mellan ångest och mens?
Hejsan svejsan!
Jag är en snart 18-årig tjej som har lite funderingar. Det är nämligen så att jag alltid har haft mycket ångest. Den har alltid varit hanterbar och har kunnat "kontrollera" den så att den inte går över styr med hjälp av avslappningstekniker, och att bara helt enkelt analysera och sätta mina tankar i perspektiv. Men på sistone har det blivit än lite svårare att hantera denna ångest och jag märker att det kommer i perioder, nämligen mest precis innan och första dagarna under mensen. Då känns det som att jag är konstant rastlös, har ångest över inget särskilt och bara generellt mår rätt uselt helt ärligt. Jag skriver detta nu under tredje dagen av min mens och börjar nu må bättre men när jag tänker tillbaka på de senaste dagarna känner jag att det kanske är dags att skaffa professionell hjälp, eftersom att mina egna "medel" kanske inte alltid räcker till riktigt.
Min fråga är då, kan det vara så att det faktiskt finns ett samband mellan min periodvis starka ångest och min menstruationscykel? I sådana fall -  finns det några åtgärder man skulle kunna ta själv för att lindra detta? Eller skulle t.ex terapi eller medicineringar hjälpa? Försöker även träna lite lätt och äta väldigt hälsosamt under dessa dagar - och känner att det hjälper lite med energi osv men kanske inte helt med att få bort ångesten...
Tacksam för svar!
El

BUP svarar:
Hej!
Du har ibland en stark ångest som kan bli värre i samband med mens. Och du har försökt på flera sätt att hantera den själv.
Jag tror det skulle vara bra för dig att också tala med någon professionell om detta. Det finns som du säger själv olika sätt att behandla ångest. Med medicin, särskilt om oron kommer i samband med mens och verkar styrd av kroppens biologiska processer. Och med terapi om ångesten också gäller annat. En kombination av medicinering och terapi kan också vara bra.
Jag tycker du ska vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller till din vårdcentral. Vad för hjälp som är bäst för dig behöver du tala om med den person du träffar där.
Lycka till!