Föräldrarnas kvinnosyn trycker ner mig
Hej!
Jag är en tjej på 18 års ålder och har haft och har fortfarande problem särsklit med min far som jag är alltid rädd för. Han förstår aldrig mig och skriker och blir arg på mig och bestämmer över mig. Jag är sjuk psykiskt och fysiskt. Jag hatar mitt liv och känner att livet är ej värt att leva för han hotar mig om jag inte gör det som ska göras. Min mamma liknar honom men på ett galet sätt och hon kommer överens med honom om allt som rör mig. Jag fick tyvärr cancer och ska bli opererad snart för det psykiska läget påverkade det fysiska (mycket stress och press). Jag blir alltid kär i de som är gamla typ runt 50/60 år för de behandlar mig mycket väl och jag hittar allt som jag inte fått av min pappa hos dem. Jag och han har aldrig varit nära eller vänner och vill inte vara det, men jag mår dåligt och när jag pratar med honom om det så säger han att allt han gör är för min skull och att jag ska ha det bättre. Han erkänner aldrig sig skyldig och jag som har fel. Han är orättvis och tycker att min bror är bättre/starkare för han är en kille och jag är tjej!
Jag blev feminist på grund av honom för hans kvinnosyn är helt kass och han är anledningen till att jag hatar all män och är rädd för dem. Jag hatar och känna mig mindre eller svagare bara för att jag är född tjej. Min självkänsla är dålig och självförtroendet är noll. Jag har alltid oro, ångest, rädsla och är negativ hela tiden. Jag har haft en jättedålig uppväxt och barndom.
Det finns mycket mer och skriva och jag vet inte hur jag ska göra för att leva det livet jag önskar.
Anna

BUP svarar:
Hej Anna!
Man blir faktiskt riktigt ledsen av att läsa om dina föräldrars och speciellt din pappas helt förvridna kvinnosyn som du beskriver det! Det händer tyvärr att vissa föräldrar inte kan leva upp till sin föräldraroll och på olika sätt sviker sina barn. Det finns föräldrar som inte tar sitt föräldraansvar för barnens välmående, trygghet och ger inte den kärlek som alla barn behöver. Men det ligger något extra svårt i att du som tjej ser att dina föräldrar upphöjer din bror och nedvärderar dig på grund av att du är "bara" en flicka. Så otroligt hemskt och naturligtvis helt helt oacceptabelt!
Att dina föräldrar har den kvinnosyn som de har och dessutom vill helt bestämma över dig utan att respektera dig som en självständig och fullvärdig individ kan ha olika orsaker, så som traditioner, kultur de själv har vuxit upp med. Men en förklaring är inte lika med en ursäkt. Inte heller är det en ursäkt att de vill bara "ditt bästa" men gör dig samtidigt illa.
Men det hörs en stark röst i ditt mejl. En stolt och obruten kvinnoröst med energi att ta itu med och så småningom i terapi bearbeta din svåra uppväxt. Du är inte heller ensam om att ansluta sig till den feministiska kampen just på grund av egna tråkiga upplevelser. Det är bra!
Din situation idag är komplicerad av att du även har en allvarlig sjukdom, cancer, som du snart blir opererad för. Hoppas din cancerbehandling inom kort kommer att ge goda resultat. Det är den ena sidan. Men det är kloka ord du säger att din psykiska stress hemma inte gynnar läkningsprocesser i din sjukdom.
Jag föreslår därför att du vänder dig just nu till sjukhuskurator. Även om familjeförhållandena inte är något hen direkt kan påverka kan samtal om din psykiska belastning ge dig stöd och krafter som du behöver för ditt fysiska tillfrisknande.
Din situation hemma är dock ett problem i sig. Jag tycker att så snart ditt fysiska tillstånd gör det möjligt ska du vända dig till ungdomsmottagningen för samtal. Du måste få möjlighet att bearbeta följder av den förnedring och diktatoriska metoder du har fått utstå hemma.
Du är också myndig. Det ger dig faktiska, juridiska rättigheter. Men jag vet att man även i denna ålder i många hänseenden oftast behöver föräldrarnas stöd, speciellt om man är sjuk. Ett alternativ är också att du så småningom, när du blir tillräcklig stark, vänder dig till socialtjänstens familjeavdelning för att undersöka om de kan bistå dig med hjälp till en självständig tillvaro. Börja dock med sjukhuskurator som eventuellt även kan remittera dig till vuxenpsykiatri som brukar ha ett speciellt team för unga vuxna.
Vet du, jag tror inte att vi som barn har speciellt stora chanser att ändra på våra föräldrars personlighet, inställningar, åsikter, och det säger jag oavsett ålder. Det är ditt liv, din person och din framtid som är viktiga och som du kan forma. Det är det du ska värdesätta. Dina rader visar att du är en klok, mogen och klarsynt person. Sök hjälp på de vägar jag rekommenderar här. Det finns många människor som trots svår uppväxt har blivit glada och framgångsrika i den meningen att de har hittat sitt sätt att leva enligt egna behov och önskningar. En sådan framtid har även du!
PS. Om du vill kan du chatta och få mer stöd och råd på föreningentilia.se eller på tjejzonen.se