Fastnat hemma på grund av social fobi
Jag har grov socialfobi som orsakat att jag fastnat hemma för att jag får ångest av att ens gå ut, det gjorde att jag inte kunde gå i skolan, skulle börjat i tvåan på gymnasiet nu i höst men klarade mig aldrig igenom ettan för att jag aldrig gick i skolan så valde att hoppa av då jag inte vet när jag kommer tillbaka och om jag ens gör det. Har tappat allt hopp om framtiden för jag hade en framtidsplan. Jag hade en framtidsplan jag faktiskt kunde nå med den utbildningen jag gick men nu går jag inte i skolan längre, jag kommer inte ta studenten och känner att allt är hopplöst och bara borta... tänker jätte ofta på att ta mitt liv för känner just nu att det är den ända utvägen. Min familj kommer då slippa bry sig om mig och jag slipper vara i vägen för dom... vet inte längre vad jag ska göra för saker blir inte bättre utan bara värre och jag börjar ge upp på precis allt.. tycker inte ens om att leva längre
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är verkligen en mycket, mycket allvarlig situation du befinner dig i och det är lika uppenbart att du behöver hjälp, snarast möjligt!
Låt mig undra först: vem vet om din sociala fobi? Vem ställde diagnosen? Ofta ställer man själv en diagnos utifrån symtomen men det kan vara både rätt eller fel om man bara tänker på symtomen och inte väger in en hel del andra olika omständigheter i ens liv. Diagnos kräver en professionell bedömning, så är det.
Du skriver inte mer om hur och när det började med din sociala ångest som på första året på gymnasiet ledde till att du hoppade av utbildningen. Men du har ju klarat av skolan ända tills gymnasiet!  Det visar att du har goda resurser inom dig. Du har kanske kämpat hårt hela vägen och din energi har tagit slut, det kan ha hänt. Men det innebär att du behöver påfyllning av energi för att kunna gå vidare.
Påfyllning av energi får man genom att få behandling för sina svårigheter. Här är vi tillbaka på min ovanstående fråga: har du varit i kontakt med vården för dina svårigheter någon gång? Jag förstår av dina rader att du lever i en familj som du inte vill vara "i vägen för". Men vad säger dina föräldrar, din familj om ditt tillstånd? De måste nog veta att du har hoppat av skolan. Har ni talat om att du behöver professionell hjälp? Kan de stötta dig i att söka hjälp?
Jag vill betona att det finns beprövade, effektiva metoder för att behandling av social fobi. Just nu är du ledsen, förtvivlad, ser inget hopp - men det finns hjälp att få så att du ska kunna förverkliga dina tidigare framtidsplaner. Men du behöver stöd även för att komma till hjälpen.
Nu till det konkreta! Det är helt avgörande att du klarar av skolan. Jag har svårt att tänka mig annat än att det tycker även dina föräldrar och hela din familj. Det är inte självmord som är lösningen när det finns faktiska lösningar här i livet. Den heter behandling för social fobi. Någon i din familj - helst din mamma eller pappa - ska ringa till BUP och beskriva att du har hoppat av skolan på grund av din sociala ångest och att du är nedstämd och du har självmordstankar. Det förutsätter förstås att du vågar säga det till dina föräldrar eller någon annan vuxen närstående i din familj.
Ditt liv är viktigt och värdefullt även om det just nu känns enormt svårt för dig. Tro mig, det finns många människor som har haft det lika svårt som du men har kommit över den mörka perioden och är glada föra att de inte har gett upp. Det kan du också bli också en dag. Trots att det är så dystert idag.
Om du tidigare har varit på BUP eller hos någon annan vårdgivare ska ni ringa tillbaka dit och berätta om ditt tillstånd samt att du behöver hjälp igen eller ytterligare hjälp. Om du tidigare inte haft kontakt med vården ska ni ta tag i det omgående och boka tid på vårdcentralen eller på BUP (adresserna finns på vår hemsida).
Jag kan säga att man i din ålder kan man ringa själv både till BUP eller till vårdcentralen. Självklart går det att göra det helt på egen hand på ungdomsmottagningen. Det kan dock - vet jag - vara svårt för personer som har social ångest. Därför understryker jag att någon i din familj ska stötta dig i att söka vård.
Om det inte vore sommarlov just nu skulle jag säga att ni ska ta kontakt med elevhälsan. Deras hjälp ska nog behövas även innan det nya läsåret börjar. Men nu är det dessvärre så att väntetid kan vara överallt inom vården. Men att boka tid för besök ska ni göra redan nu.
Under vätetiden kan du få stöd på nätet. Gå in på https://www.bris.se där du kan chatta eller tala med kurator på telefonnummer 116 111. Det ska du absolut göra om och när dina självmordstankar kommer över dig.  I sådana fall kan du också gå in på https://mind.se/ och chatta där eller ringa dit istället föra att göra något oåterkalleligt. Du ska veta att man alltid kan akut vända sig även till BUP om man är självmordsimpulser. Förutom de ovannämnda kan du även få mer stöd och råd på föreningentilia.se.
Det här var ett antal förslag som du kan följa. Även om vägen är onekligen mödosam är det värt mödan för att hitta tillbaka till din egen tro på att dina framtidsplaner går att förverkliga.