Hur ska jag göra slut?
Hej BUP. Jag är en tjej på 12 år som verkligen behöver stöd och råd från er. Beslutet har jag redan tagit det är mod och hur jag ska göra det jag behöver hjälp med. Jag behöver hjälp med att göra slut med min pojkvän. För det första så är han elak mot mina vänner och min familj. Han snackar skit om dom, inte hela tiden, men ofta. Särskilt elak är han mot en av mina bästa vänner, som erkänt att hon var kär i mig. Han kallar henne tjock, ful, äcklig, elak och sånt. Han kallar också även min lillasyster ofta för snuskiga saker och annat elakt(Han säger inte detta till personerna, utan för det mest bara till mig)För det andra så är allt JAG tycker om nästan alltid DÅLIGT, det är antingen barnsligt, fult eller konstigt. Men allt som HAN gillar, ja det är på topp, första klass liksom, bara BÄST... Enligt honom. För det tredje så respekterar han inte mina val och mitt tycke som han borde göra. (Jag vill helst inte gå in på för mycket, men om det behövs så skriv bara det till mig så kan jag skicka in en längre text under samma signatur) Som t.e.x. så tar jag senaste gången vi träffades. Vi skulle se på film, som vanligt satte han på en skräckfilm jag absolut inte ville se. Varje gång, ja varje gång vi är hemma hoss honom och ska se på film på kvällen eller så, så tar han en skräck film. Varje gång säger jag att jag inte vill se skräckfilmer, förklarar varför och så. Men han bara sätter på den och säger att "Den är nästan inte alls läskig, jag lovar", men den handlar alltid om död, död, blod, monster, död, blod, radioaktiva saker, död, bomber, krig, monster, död, blod och sa jag död? För mig är det skräck, ren skräck, inget annat än skräck och därmed punkt. Tillslut ger jag upp, han kommer ändå inte att ändra sig, och så ser vi på filmen(jag håller för öronen och blundat i två timmar...) Jag får honomatt lova att sätte på något mindre läskigt som jag vill se efter det. När filmen äntligen är slut, sätter han på.... Godsilla... Som jag säger att jag ABSOLUT INTE vill se. Han bryr sig inte utan sätter på den, när fler folk håller på att dö tjatar jag, jag tjatar tills han stänger av.(Jag kan ju inte bara gå därifrån i hans eget hem, vart ska jag gå, och jag vill inte vara så oförskämd) Tillslut sätter han på en film vi båda vill se, hurra! För det fjärde(Det värsta för mig) så har han börjat... Umm... Han typ tafsas. Han vill bara kramas hela tiden, hårt, och när vi kramades tog han mig på rumpan.  När vi inte kramades skulle vi kyssas, inte pussas. Hela tiden trycker han tungan mot mina läppar, försöker få mig att hånglas med honom. Han pratade BARA om hur VACKER han tyckte jag var, inget om hur jag var annars, i person. Hela översovningen ville jag bara hem, jag blev nästan, nej jag BLEV... Rädd, rädd för att han skulle krama mig igen, eller pussa mig. Jag försökte undvika det, men han gjorde det ändå. När jag satt på hans säng, kom han och satte sig på mig, kramade mig, kysste mig, fick mig att trilla baklänges så vi låg ner. Nej jag MÅSTE göra slut! Han är ett år äldre än mig och starkare så jag kan inte resa mig fören han är klar. Snälla hjälp mig! Jag vill inte såra honom, vi har trotts allt känt varandra sen jag var ca 6 år, lite över halva mitt liv. Snälla, jag vill göra slut, men behöver verkligen hjälp om hur jag ska göra det. Jag behöver mod, råd allt sånt! Jag är desperat, jag vill inte träffa honom mer, men det måste jag ju, för att göra slut. Snälla, SNÄLLA, gör ert bästa för att ge mig tips och instruktioner om hur jag kan göra detta, jag vill säga rätt saker, göra det på rätt sätt, såra honom så lite det går. Hjälp mig få mod!
Desperat

BUP svarar:
Hej!
Du har fattat ett bra beslut att göra slut med honom. Du beskriver många och tydliga skäl till varför. Men du är osäker och rädd inför hur du ska klara av att göra det.
Du beskriver hur din pojkvän sårar dig genom att prata skit om och nedvärdera dina vänner och din familj. Kanske vill han inte att du ska ha några andra relationer förutom honom?
Du beskriver hur han inte respekterar att du är rädd för otäcka filmer utan bestämmer att du ska se dem fastän du själv inte vill. Att han tycker allt du tycker är fel och det han tycker är rätt. Och att han vill ha och kanske tvingar till sig sex med dig fastän du själv inte vill.
Han försöker styra dig med makt och respekterar dig inte. Du ska göra slut.
Faran när man har ett sådant förhållande är att man kan tappa bort känslan av att ens egna känslor och önskningar alls betyder något. Att man alltmer bara anpassar sig efter den andre. Att man förlorar kontakt med andra människor som är viktiga för en. Och att man känner sig alltmer dålig och rädd.
Men du vill inte längre. Du känner att det är fel. Du är bara rädd för hur du ska göra för att göra slut.
Du vill inte såra honom säger du.Kanske är du också rädd för hans ilska. För att han inte heller ska respektera att du inte vill vara med honom.
Och kanske är han också en sådan person som kommer att protestera och bli sårad hur du än gör. Att du inte ska hoppas på att ni ska kunna skiljas som vänner. Men försök att bry dig om det så litet som möjligt! Kom ihåg att dina egna känslor är viktiga och måste tas på allvar. Du måste komma ihåg det också när han inte tycker det.
Så hur ska du säga det till honom? Du vill inte se honom mer, men måste för att göra slut säger du. Men du måste ingenting. Du kan skriva till honom. Du måste inte förklara precis varför du inte vill fortsätta. För ju mer du försöker förklara ju mer finns risken att han kommer att säga emot dig. Skriv eller säg att du inte vill längre, att du inte trivs i förhållandet, att du inte vill ha något förhållande nu, att du inte vill förklara mer.
Det skulle vara bra för dig att ha någon vuxen att tala med som kan stödja dig. Kan du tala med dina föräldrar? Eller någon annan vuxen? Du kan också ringa till BRIS eller kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.
Försök göra tvärtemot som han gjort. Tänk på vad du vill som det viktigaste. Försök att inte trassla in dig i att argumentera med honom. Säg bara vad du vill utan att förklara för mycket. Och ta stöd av någon vuxen.
Det är bra av dig att du inte vill ha det så här! Fortsätt stå på dig!