Saknar ork och är jättetrött
Hej!
Jag är 11 år och känner mig ensam och lessen och jag har tänkt mycket på att jag vill dö. Så har det varit länge, i några år. Nu har jag fått antidepressiv medicin i en månad. Jag har blivit så trött de senaste veckorna och jag undrar vad det beror på? Det känns som att jag inte orkar göra något.
F

BUP svarar:
Hej!
Nu är jag som svarar på ditt brev inte någon läkare utan kurator. Det du behöver göra är att prata med dina föräldrar och berätta om din trötthet. Om ni har en tid hos den som skrev ut din antidepressiva medicin för en uppföljning är det bra. Läkaren skulle behöva få veta att du saknar ork och är jättetrött. Det kan finnas ett samband med att du börjat medicinera och viktigt att du berättar om det som du upplever har förändrats. Det skulle kunna vara en biverkan av medicineringen men det behöver inte vara det. Mitt råd till dig är att ändå kolla upp det.
Du skriver om att du känner dig ensam och ledsen. Finns det någon som kan trösta dig och peppa dig att kämpa på? Vem berättar för dig vilken fin tjej du är. Hoppas att det finns många i din närhet som kan ge dig det stödet. Om det skulle vara så att du skulle behöva prata eller chatta med någon vill jag rekommendera Bris. Dom är vana att ha kontakt och samtala med barn och ungdomar. De kanske gör att du känner dig mindre ensam.
Jag utgår ifrån att du är deprimerad då du fått antidepressiv medicin utskriven. Det är vanligt att man upplever en trötthet utifrån sin nedstämdhet. Hur som helst var det väldigt klokt av dig att känna skillnaden och undra över vad det kan bero på att du är tröttare än vanligt.
Det är inte ovanlig att man vill dra sig undan på sitt rum då man är nedstämd. Och att man inte orkar med lika många aktiviteter och sociala kontakter. Du känner säkert igen dig i att all energi bara försvinner.
Då är uppgiften att hitta en bra balans mellan aktiviteter och vila och återhämtning. Vänner, föräldrar eller syskon kan vara bra som stöd för att hjälpa till att du blir mer aktiv. Det är också viktigt att det tas hänsyn till att ibland kommer det dagar då orken inte finns där. Utifrån att du är bra på att märka skillnader kommer du säkert även märka då orken försiktigt kommer tillbaka.
Jag hoppas att du utöver medicineringen får hjälp att samtala med någon om det som gör dig ledsen och nedstämd. Och att dina föräldrar får hjälp med att hitta det bästa sättet att stötta dig och förstå hur din depression påverkar dig. Det är även superviktigt att du berättar att du börjat tänka mer på döden. Det är inte bra att gå att bära på alla problem alldeles själv på dina unga axlar.
Ha en fin sommar!