Oro för sjukdomar leder till panikattacker
Hej jag är 16år och har gått runt med ångest sen 8an går i första ring nu börjar andra jag kan t.e.x få ett utslag på kroppen och direkt tro att det är cancer eller något annat farligt och det leder ibland till en panik attack vad ska jag göra?
Alfred

BUP svarar:
Hej!
Om du blir så orolig att du kan få en panikattack tycker jag att du ska vända dig till någon att tala med om din oro.
Ibland kan det vara så att man har en allmän oro för olika jobbiga saker i livet, som prestationer i skolan, relationer till kamrater eller kanske något i familjen. Då kan det vara lätt att hänga upp sin oro på något konkret som till exempel ett utslag.
När man ser man ett utslag på kroppen som man inte sett förut är det inte konstigt utan bra att undra över det och att visa det för någon som föräldrar eller skolsköterska. Men du har haft ångest under lång tid och så starkt att du ibland känner panik. Därför tycker jag att du ska prata med någon för att förstå mer om varför det är så här och vad man kan göra för att du ska må bättre.
Beroende på hur stora dina problem är kan du tillsammans med dina föräldrar vända dig till Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen, till BUP eller själv till Ungdomsmottagningen i din kommun.
Lycka till!