Plågar mig själv med negativt självprat
Hej, asså jag vet inte hur jag ska börja detta,, så jag börjar bara rakt på sak
Jag har nog alltid varit en tjej som vill ha högst betyg i alla ämnen o sånt, men det hör är något annat...För ett tag sedan, så märkte jag att mina kompisar var mycket smalare än mig (så som jag upplevde det) även om alla i min släkt kallade och fortfarande kallar mig för ”spinkigs” och liknande. Jag började må dåligt över det, och blev lite skraj över min vilt. Började därefter att försöka äta mindre o sånt. Gick bra i perioder. Gick ner något kilo o sånt ibland. Efter att jag började med detta märkte jag att jag började bli mkt tröttare o surare o skolan osånt, drog mig även undan från kompisar lite. Började gröta på nätterna, men det har bara blivit värre nu. Men iallafall, nu kommer vi till det jag skrev längre upp. Jag har nog alltid velat presenter bäst i skola osånt. Men nu har det gått överstyr. Jag börjar gråta när jag för ett B o är inte nöjd med mina 14 av 17 A:n. Istället tänker jag på de ämnen som jag INTE fick A i (fick ett B o två C). Jag har även börjat få dåligt självförtroende när det gäller sport osånt. I innebandyn så vågar jag knappast vara med längre för jag är rädd att gö bort mig. Och i gymnastiken så gråter jag när jag inte lyckas med en volt och plågar mig själv med en massa negativa kommentarer. Vet inte vrf. Ibland gråter jag även helt utan anledning. Ibland på gamla minnen. Ibland på att jag ångrar saker. Ibland på att jag kunde presterat bättre. Ett tag så försökte jag även skippa 2 måltider om dagen för att gå ner i vikt, det funkar i lite mindre än en vecka eller så, men det slutar med att jag tillslut hetsäter när jag är ensam. Vågar inte ens ställa mig på vågen längre. Kollar mig alltid i spegeln och byter kläder flera gånger innan skolan för jag tycker jag är för tjock. Är jag tjock eller underviktig? 13 årig tjej xx lång väger ca xx kg, men väger ca 2 kg mindre när jag försöker GP ner i vikt. Och vad är det för fel på mig? Är jag deprimerad? Har jag prestationsångest? Eller är jag bara allmänt tjock och dum i huvudet? Ligger bra på kvällarna och gråter. I skolan smiter jag iväg från kompisarna o gråter. Går sedan in på toan och torkar bort tårarna. Ljuger för kompisarna om hur jag mår. Det e lite svårt att säga när jag inte ens själv vet. Hur mår jag egentligen? Några tips? Tacksam för svar
13 årig tjej, snälla tacksam för svar

BUP svarar:
Hej!
Du verkar ställa väldigt stora krav på dig själv. Som att du inte tycker att du är tillräckligt bra om du inte är allra bäst?
Kanske det är det som gör att du tycker du väger för mycket när det finns de som är smalare än du.
Att hoppa över måltider gör att man blir trött och nedstämd eftersom man får för litet energi. Man blir extra känslig och gråter lätt. Och det är lätt att överäta eftersom man är utsvulten. Därför är det viktigt att äta regelbundet så att man mår bra.
Jag tycker att du ska tala med någon om dina stora krav på dig själv. Skolkurator kan vara en bra person att tala med om detta men kanske finns kurator inte på plats under sommaren. Då kan du kontakta Ungdomsmottagningen i din kommun.
Och kan du tala med dina föräldrar om detta? Kanske kan de också ge dig stöd?
Jag skickar med en länk om hur du kan få stöd på nätet. Kanske kan det vara något för dig nu under sommarlovet?