Förlorat min farbror
Jag är en tjeej på 14 år som förlorat min farbror. Vi var  äldigt nära och vi hittade honom i hans lägenhet, död. Jag var inte med när vi hittade honom men jag fick reda på att han dött i telefon. Jag mår oerhört dåligt och jag har haft funderingar på att ta mitt liv. Jag kan aldrig konsentrera mig på lektioner, jag kan inte leva de livet jag gjorde innan. Jag är alltid ledsen, nedstämd och mår ret ut sagt skit. Kan de vara så att jag lider av posttraumatisk stresssyndrom, deprission, ångest, ect?? JAG BEHÖVER HJÄLP
Jag mår inte bra

BUP svarar:
Hej!
Du har förlorat någon som stått dig nära plötsligt och, verkar det, helt oväntat. Då har du inte haft möjlighet att förbereda dig och tänka dig in i vad som kommer att hända. Det gör det svårare.
Kanske är det också första gången som du är med om att förlora någon som står dig nära. Alla tankar på vad livet och döden är och hur det är möjligt att en älskad människa som känns så levande inte längre finns här, kommer för första gången.
Det är inte konstigt att du är nu känner dig nedstämd, orolig och ledsen och har svårt att koncentrera dig. Du säger inte hur länge du har känt dig så här. Det vanliga är att det svåra klingar av mer och mer och att det vanliga livet kommer tillbaka litet i taget även om det inte helt kommer att vara som förut. Hur lång tid det tar kan vara olika. Om svårigheterna fortfarande finns kvar efter några månader kan man behöva hjälp för att må bra igen.
Det är vanligt att tänka på saker man tycker man borde gjort eller sagt som om det kunde ha förhindrat det som hänt. Fastän det allra oftast inte kunnat göra skillnad.
Och kan du tala med dina föräldrar? De är förstås själva upptagna av sin sorg men kanske kan du ändå dela en del av det du känner med dem? Det kanske kan göra att du känner dig mindre ensam.
Du kommer att må bättre igen även om det inte känns så just nu. Men det skulle kunna vara en hjälp för dig att få tala med någon om dina känslor och tankar. Skolkurator går kanske inte att få kontakt med nu under sommarlovet men du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Om du ännu efter några månader mår likadant som du nu beskriver, ska du tillsammans och med hjälp av dina föräldrar kontakta Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen eller BUP.