Tror jag har schizofreni
hej,
jag tror att jag har någon form av schizo. för det första vill jag säga att jag skulle bli diagnoserad med bipolär typ två men min psykolog hos BUP bytte jobb. tillbaka till schizo, jag har under de senaste månaderna börjat hallucinera. jag ser ofta min katt i kanten av ögat, som att saker flyttas, dörrar stängs och ljus som ser ut som att nån tar foto med blixt i mitt ansikte typ. jag hör också saker, musik, trummor, pip, och röster. jag hör att folk pratar med mig även när ingen är nära, de säger saker till mig osv. jag känner saker, att nån lägger sin hand på min axel, slår mig i ansiktet, insekter över hela min kropp. detta är så jävla läskigt och obehagligt och påverkar mig så mycket. utöver det har jag också blivit paranoid, mestadels över att bli förgiftad (dvs tror att typ allt jag äter är förgiftat eller mögligt även om det är helt nytt), och att vara filmad. jag känner mig konstant övervakad, både liksom jag tror att det finns kameror överallt men också att folk hör vad jag tänker. jag har sk intrusive thoughts så kan få jättegrova elaka tankar som jag är rädd att andra hör. ni vet ju hur bipolär sjukdom är så behöver inte dra hela det.
iallafall, jag hallucinerar både i synen, hörseln och känseln, har grova humörsvängningar med delusions osv, är paranoid och tror på helt sjuka saker.
det jag undrar är:
ska jag ringa bup och säga ”jag tror jag är schizo, kan jag få en utredning”?
ska jag ens göra något alls?
kan det vara något annat?
vad händer under en utredning?
finns det ”åldersgräns” på schizo som tex BPD?
vet att ni inte kan ge en diagnos bara såhär såklart men vill bara veta om det KAN vara schizo. schizoaffective har jag lärt mig är typ bipolär med psykos. det låter som jag.
tack för hjälpen, va snälla så konkreta som möjligt i ert svar
j-cat

BUP svarar:
Hej!
Du säger att du skulle fått diagnosen Bipolär sjukdom på BUP men din psykolog där slutade. Då borde utredningen förstås ha fortsatts av någon annan så att det blev klart för dig vilken diagnos du fått.
Nu är det oklart och du har de senaste månaderna fått nya symtom som gör att du undrar om du kan ha en annan diagnos, en diagnos du kallar schizo.
Som du själv säger kan vi inte ställa diagnos här. Inte heller kan jag säga vilken diagnos det kan vara. Det beror på hur tydliga och hur starka de symtom du beskriver är. Och det måste bedömas av någon professionell som du träffar personligen.
Diagnoserna Schizofreni och Schizoid personlighetsstörning är diagnoser för vuxna och sätts bara i mycket sällsynta fall på någon som är yngre.
Det jag tycker du ska göra är att du först talar med dina föräldrar om de svårigheter du har och ber dem kontakta BUP för att fortsätta med den bedömning som inte blev färdig sist. Du kan inte ringa själv och beställa tid. När de ringer ska de beskriva dina svårigheter. De behöver inte själva säga vilken diagnos de tror det är.  BUP tar då ställning till vad som ska göras.
Det som händer under en utredning, om man bestämmer sig för att göra en sådan, är att man talar med dig och med dina föräldrar, kanske också med din skola för att få en bild av dina svårigheter. Kanske får ni fylla i frågeformulär som hjälp att beskriva svårigheterna. All den informationen sammanställs sedan till en bedömning som du och dina föräldrar får beskriven för er.
Så be dina föräldrar kontakta BUP igen. Om de av någon anledning inte tycker det så kan du själv vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.