Väldigt orolig inför framtiden
Hej!
Under den senaste tiden har jag börjat känna mig väldigt nedstämd och orolig inför framtiden.
Jag har precis gått ut 9an och ska börja gymnasiet efter sommarlovet. Jag har aldrig riktigt känt att jag har passat in i min klass så under i princip hela högstadiet har jag bara längtat efter att börja gymnasiet och att träffa nya och mer likasinnade människor.
Problemet är att jag inte är alls så glad som jag trodde att jag skulle vara. Jag har jättebra betyg och kan komma in vart jag vill men jag känner ingen som helst lycka av det, utan snarare bara att jag har prioriterat helt fel saker i livet.
Jag känner mig helt värdelös på allt annat som är viktigt, t.ex. relationer och social kompetens. Jag är ganska blyg och kan ha svårt att öppna upp för andra människor, och det känns därför som att jag aldrig kommer att kunna bli lycklig på riktigt.
Under den sista tiden i 9an så har jag även träffat många nya vänner och jag kände att jag äntligen hade hittat min plats, jag började utvecklas som person och blev allt mer nöjd med mig själv. Att nu behöva lämna den gemenskapen känns väldigt tufft och har fått mig att förlora mycket av min tidigare optimism för gymnasiet och framtiden.
Mitt självförtroende blev alltså mycket bättre under den tiden och det gjorde att jag äntligen lyckades bygga upp modet till att berätta om mina känslor för en tjej. Hon kände såklart inte likadant vilket krossade mitt nyvunna självförtroende och fick mig att känna mig som ett totalt misslyckande.
Just nu känner jag mig alltså väldigt ensam, trots att jag har en fantastisk familj och flera goda vänner som jag vet bryr sig om mig.
Jag är väldigt orolig för vad det ska bli av mig i framtiden, och det känns som att ingen kommer kunna älska mig för den jag är.
Felix

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du tar upp olika saker som är besvärliga för dig och som rör hur du antagligen ser på dig själv och hur du kanske tror att andra ser på dig. Jag skulle gissa att det är många i din ålder som nog skulle kunna känna igen sig i dina beskrivningar.
Det brukar också ofta vara något svårt när man skall skiljas ifrån någon eller några som betyder något för en. Det brukar kunna kännas väldigt sorgligt och svårt. Du beskriver ju också att med dem du nu skall skiljas ifrån så har ditt självförtroende kunnat byggas upp en del.
Du oroar dig också för framtiden och vad det skall bli av dig och om någon kommer kunna älska dig för den du är. Allt det där är stora och viktiga frågor som man kan ställa sig och som man har glädje av att prata med någon annan om. Jag tycker att du skall kontakta din ungdomsmottagning. Där finns det människor som är mycket vana vid att möte unga med precis de frågor du beskriver i ditt brev. Där kan du nog få hjälp att vända och vrida på dina viktiga och stora frågor.
Lycka till!