Undrar om det är något seriöst fel på mig
Hej BUP!
Eh... Jag tror att jag är deprimerad... Jag har tappat lusten att leva och ibland så orkar jag bara inte med nått. Ibland så ligger jag bara i min säng och gråter. Jag började känna såhär redan i 5:an (jag ska börja 7:an nu till hösten). Ibland så undrar jag om det är något seriöst fel på mig... Jag har pratat med mina föräldrar om detta och dom förstår o.s.v. Nu till hösten så ska jag byta skola och jag är ganska nervös. Fast mitt sommarlov har just börjat. Och det var en kompis jag hade i 6:an som kom från USA, men hen ska flytta tillbaka till USA den 22 Juni... Och det är ganska jobbigt för mig för vi kände varann så bra! Men vi ska fortfarande hålla kontakt och så. Det kan kanske vara en anledning till att jag är lite nedstämd... Jaja, jag vet inte vad jag kan göra åt det här men... Tack för svar :)
den deppiga avokadon :(

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Så bra att du har berättat om hur du mår för dina föräldrar, och att de förstår dig.
Precis som du själv så klokt resonerar om, så kan olika förändringar i livet ibland göra oss ledsna och nedstämda. Den stress och oro som skolbyte kan föra med sig kan göra så man känner sig ledsen och orolig en tid.
Likaså att din kompis flyttar är ju en jobbig händelse att gå igenom, då ni trivs så bra ihop.
Såklart behöver du fortsätta få förståelse och uppmuntran hemifrån, så det är bra om du kan ha en öppen kontakt med dina föräldrar och prata mer om hur du känner.
Det vore även bra om dina föräldrar kan försöka stötta dig hemma så att du inte drar dig undan för mycket. Det är nämligen lätt hänt när man känner sig ledsen och nedstämd. Tycker du att det kan stämma även för dig?
Men ofta mår man sämre om man drar sig undan och får mer tid att grubbla på egen hand över saker. Har du märkt om det kan bli så för dig?
I stället vore det bra om du, med stöd av din familj, och kanske dina andra vänner, kom ut på någon aktivitet på dagen. Det kan hjälpa dig att få tankarna och fokus mer på saker här och nu, och mindre på det som känns tungt och jobbigt.
Om du skulle känna att ökad aktivering och stöttning hemifrån inte hjälper tillräckligt för att vända det här, så finns mer hjälp att få.
Du och dina föräldrar kan då söka psykolog via första linjens BUP på vårdcentralen. Då kan ni få vidare råd och hjälp.
En annan väg är att du kan söka en samtalskontakt genom ungdomsmottagningen.
Genom Snorkel kan du få fler tips-och det går även att söka stöd på nätet via Tjejzonen.
Ta hand om dig!