Sugen på alkohol och droger
Hej! Jag är en tjej på 13 år. jag är deprimerad, självmordsbenägen osv. Ett problem jag har börjat förstå är alkohol och droger. Bir sugen för att se om det hjälper. Jag har också börjat se typ läskiga figurer, röster. vad kan jag göra
annonym

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du skriver till oss. Dina rader tyder på åtminstone två viktiga saker. Det ena är att du anar att du nu står på tröskeln till något riskabelt och farligt, nämligen att börja med alkohol och droger. Jag tror att du är klar över vilka jobbiga konsekvenser det skulle medföra om du hamnade i alkohol - eller drogberoende och du gör ett försök att avvärja dessa risker. Det är positivt.
Det andra är att ditt sug kommer av att du är deprimerad, till och med  självmordsbenägen. Det säger sig självt att du har en del problem som gör att du är nedstämd och inte känner någon livslust. Tyvärr är du inte ensam om att försöka självmedicinera genom missbruk av något medel som skulle lindra lidandet. Men det är en bokstavligt livsfarlig väg att välja. Missbruk botar och reparerar ingenting som är trasig. Det gör det dåliga sämre, och mångdubblar problemen. Det onda försvinner inte av ett annat ont, det vet du säkert. Jag vill verkligen inte komma här med någon skrämselpropaganda, när jag säger att även dina syner av läskiga figurer och röster du hör kan försämras av alkohol/droger. De kan bli ännu mera skrämmande; riken finns att de återkommer oftare.
Däremot är det jätteviktigt att du får effektiv hjälp med att lösa de problem som ligger bakom din nedstämdhet och uppgivenhet. Det ska tas på största allvar.
Jag vet inte hur relationen är mellan dig och dina föräldrar. Vet de något om dina känslor och tankar? Känner de till ditt lidande? Är det möjligt för dig att tala med dem? Om du aldrig har försökt det för att du inte tror på att de förstår och stöttar dig kan jag inte säga annat än att det är nästan alltid värt att prova. Föräldrarna kan bli först arga eller kan bagatellisera eller hitta olika förklaringar men de allra flesta förstår behovet av hjälp för sitt barn och ställer upp. I så fall kan ni tillsammans söka hjälp i första hand på vårdcentralen som numera ska ha mottagning för psykiska problem (det heter förta linjen psykiatrisk vård). Men ni kan förstås också ringa till BUP och beskriva både din nedstämdhet, självmordstankar men även att du ser läskiga figurer och hör röster (adress och telefonnummer till BUP-mottagningarna finns på vår hemsida).
Men om du vet av erfarenhet att ingen av dina föräldrar tar dina problem på allvar behöver du ändå få hjälp. Dels så att du inte sätter igång ett farligt missbruk, dels för att hitta orsakerna till din nedstämdhet och hitta möjligheter till verkliga lösningar. I så fall föreslår jag att du omgående vänder dig till ungdomsmottagningen för samtal. Det kan du göra helt på egen hand.
Eftersom nu börjar semestertider är det inte uteslutet att det blir en viss väntetid. Även under tiden behöver du stöd och råd. Jag rekommenderar att du går in på föreningentilia.se eller på tjejzonen.se. På båda ställena kan du anonymt chatta om dina problem och rådgöra, få tips, idéer och vidare vägledning. Du kan också kontakta bris.se där du kan båda chatta eller tala på telefon med en kurator på telefonnummer:116 111.
Ta  dessa vägar som leder dig vidare, bort från nedstämdhet, självmordstankar och håller dig absolut borta för missbruksrisker.