Vill hitta någon medicin mot ångest
Hej jag är 14 och har haft nästan konstant ångest i flera år. Efter sommaren går jag ut grundskolan och jag vill ge mer av mig själv det sista året men det kan jag inte. Jag vill hitta någon sorts medicin mot ångest men jag vill inte att mina föräldrar ska veta eftersom de nyss insåg att min syster skär sig och jag vill inte att de ska oroa sig över mig.
Ngn

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss. Det låter som du har det kämpigt när du går runt och känner dig ångestfylld till stor del.
Har du haft möjlighet att prata mer om det med någon?
När man mår dåligt och upplever oro och ångest så brukar det vara till hjälp att man får prata med någon. Det brukar vara viktigt att genom samtal få hjälp att förstå vad ens känslor hänger samman med.
På det viset skulle du också kunna få hjälp att förstå mer om vad som ligger bakom dina känslor av ångest.
Då kommer du också kunna få råd och vägledning över hur du steg för steg kan göra för att minska de här problemen.
Nu till din fråga om medicin. I vissa fall kan en del ångestbesvär behandlas med medicin. Det vanligaste är att man i så fall får medicin tillsammans med psykologisk behandling.
För att man ska kunna avgöra om medicin kan vara rätt behandling för dig, så behöver du först få göra en bedömning hos en läkare. Ofta ingår även samtal och bedömningar hos kurator eller psykolog.
Det är för att man först behöver förstå mer om vad det är för typ av ångest du lider av, och i så fall vad som är den rekommenderade behandlingen.
Föräldrarna brukar även behöva bli mer insatta i ens behandling om man behöver ta mediciner vid ångest. Föräldrar behöver då hjälpa till och ta mer ansvar kring det.
Jag tror det bästa vore om du kan få börja prata med någon kunnig person. Att du genom samtal och stöd i första hand kan få hjälp att förstå mer om vad din ångest bottnar i.
Genom ungdomsmottagningen så kan du söka en samtalskontakt på egen hand. På vissa vårdcentraler kan du också söka samtal på egen hand hos psykolog.
Då skulle du även kunna få prata mer om hur du har det hemma i din familj. Du nämner att du inte känner att du vill berätta hemma om hur du mår. Att du verkar känna ansvar för att inte belasta dina föräldrar, om du skulle oroa dina föräldrar kring hur du mår.
Det låter viktigt att du kan få möjlighet att tala med mer någon utomstående om det. Då kan du få råd om och se om det kan gå att lösa, eller om du behöver få eget stöd på annat sätt
Andra sätt för dig att börja ta  hjälp är genom Tjejzonen eller genom att kontakta kurator på BRIS.
Lycka till!