Sommarlovet ger mig en klump i magen
Hej, Jag har en klump i magen över att det är sommarlov vilket jag tror att en del andra också kan ha, medan det känns som alla andra i skolan har super kul och roliga planer inför sommaren. jag vet verkligen inte vad jag ska hitta på. Det känns så trist att sommaren är påväg dessutom så känner ja mig inte så trygg hemma.vilket också gör att klumpen i magen blir ännu starkare. Jag vet inte om ni kan ha svar på detta. Ifall ni har svar skulle det va super snällt om ni gav förslag.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hör av dig till oss.
Jag tror precis som du så klokt skriver, att det finns många som känner oro för sommarlovet och som kanske inte har några särskilda sommarplaner att se fram emot.
En del kan ha det svårt med vänner och kan känna sig mer ensamma när man inte träffar lika många andra på sommaren som under skolterminerna. Det kan föra med sig att man kanske inte mår så bra och upplever sommaren som en jobbig tid.
Kanske har familjen inte råd att göra saker som man upplever att andra gör. Det kan kännas jobbigt att inte kunna berätta om olika aktiviteter som man känner att det förväntas att man ska ha gjort.
Ibland finns det ju även andra, mer allvarliga problem hemma i familjen. Då kan sommaren vara en tuff tid eftersom man spenderar nästan all tid hemma. Föreningen Maskrosbarn ger stöd på olika vis och anordnar även aktiviteter och läger.
I andra familjer finns relationsproblem så det uppstår mycket bråk och konflikter, och det är dålig stämning hemma.
Du skriver att du inte känner dig så trygg hemma? Har du tankar om vad det kan hänga ihop med?
Om du vill och behöver prata mer med någon om det, så kan du kontakta BRIS via chatt eller telefon. Som tonåring kan man även vända sig till ungdomsmottagningen för en samtalskontakt.
Du kan också vara hjälpt av om du kan försöka ha en plan över vad du kan göra på dagarna under sommaren.
Att försöka ha saker att göra på dagarna kan lugna känslor av olust.
Om det också finns problem hemma så kan det även vara viktigt, av den orsaken, att du kommer ut en stund var dag och får andra intryck.
Det brukar vara bra att bestämma ungefär hur länge man ska sova, när det blir lagom att äta frukost, lunch och middag.
Det kan vara bra att ha någon fysisk aktivitet att göra var dag, särskilt när man inte mår bra och känner oro. Det kan vara till hjälp med en stund promenad eller en cykeltur, om du gillar att gå och bada, kanske göra någon sport om du tycker om?
Kanske kan du göra en lista på saker som du gillar och skulle vara intresserade av -för att ge dig inspiration över vad du kan göra på dagarna under sommaren.
Om du känner dig ensam så kan du även söka stöd över nätet genom Tjejzonen.
Lycka till!