På väg att sluta äta och är otrygg hemma
Hej, Jag har innan ett tag gått till BUP på anorexia avdelningen för jag åt så lite och va på minus 3. Nu är jag påväg att sluta äta. För min pappa håller på och jaga med allt möjligt från när han blir arg och skrika så jag blir skit rädd!!!!!!mamma bryr sig inte. Så jag vet inte riktigt om detta är rätt eller fel att göra. Jag skulle vilja kontakta min läkare på anorexia avdelningen via sms och skriva att detta händer. Och vill boka en tid med henne. Då jag tror min mamma skulle kunna få en tankeställare.  Men jag är rädd och sicka det ifall det låter dumt av mig då jag tagit paus därifrån, men när jag tog paus så är allt bara värre vilket det är nu! Sen undrar jag är det mitt fel så att jag påverkas negativt eller vem påverkas igentligen när man kontaktar sin läkare. Kommer det att hända mig något och vad isåfall? Ja vet inte riktigt om det är rätt eller fel och sicka. Har ni något förslag vad man kan göra? För ja vill ju inte göra min mamma ledsen eftersom ja älskar henne så mycke men jag tycker vi är i fara så det nästan blir otryggt att va hemma. Både för mig och min mamma. Tacksam för svar idag!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
När jag läser ditt mejl tänker jag att du har problem med två saker. Den ena är din anorexi och den andra är situationen hemma med en pappa som uppträder hotfullt och du är rädd för honom.
Låt oss ta båda frågorna separat.
Du har haft kontakt på BUP för din anorexi men du ville ta paus i behandlingen. Det är inget fel med det. Det händer att en patient vill ta paus och om behandlaren (läkaren) tycker att det är OK då är det helt i sin ordning. Det kan hända att man sedan får tillbaka sina symptom eller det kommer en försämring. I sådana fall är det helt rätt att ringa tillbaka till mottagningen där man hade kontakt och berätta om det aktuella läget och be att få komma tillbaka. Det är också helt i sin ordning. Om du nu är på väg att sluta äta är det jätteviktigt att du ringer till mottagningen. Jag vet inte om du har din läkarens telefonnummer direkt men du måste räkna med att din läkare kan vara på semester. Det är alltså inte säkert att hen kan ta emot dig direkt. Därför föreslår jag att du ringer till mottagningen om din läkare inte kan ta emot dig just nu. Du kan kanske komma ändå och någon annan kan gör en bedömning av hur akut läget är och vilket stöd du behöver just nu.
Den andra frågan är din pappas beteende och att du känner dig otrygg hemma. Du är rädd för att han "jagar" och skriker när han blir arg. Det är ett jätteproblem som man ska ta på största allvar. Hemmet ska vara en trygg plats. Det är bra att du har mammas kärlek men hon ska också kunna skydda dig - och naturligtvis även sig själv. Du skriver att det är otryggt hemma både för dig och för din mamma på grund av pappas ilska och hotfulla beteende.
Jag undrar om du har talat om detta på BUP eller ni talade bara om din anorexi? Det är utomordentligt viktigt att du berättar på BUP hur det ser ut hemma. Att du är rädd och du känner inte att mamma tar tag i detta. Kanske gör hon inte det just för hon också är rädd för pappas ilska.
Säg till BUP att du fick råder av oss att berätta att rädd du är hemma. BUP måste i så fall hjälpa dig (och mamma) med kontant på socialtjänsten så att både du och mamma får rätt stöd och hjälp med detta.
Jag vet att det är svårt, men att leva i en hotfull stämning hemma kan inte accepteras. Du kan mer få stöd om du går in på Barnens rätt i samhället (BRIS) där det går att chatta anonymt med en kurator. Du kan även ringa ditt på telefonnummer: 116 111. Eller om du går in på tjejzonen.se där man kan få chatta med en så kallad "Storasyster" och få mer råd och tips.
Försök nu att fortsätta äta enligt rutiner du har lärt dig i din tidigare behandling och följ mina råd!