Har jag OCD?
Hej,
jag har på sistone märkt vissa vanor jag har och märkt hur onödiga de är, men jag kan inte sluta. Jag har läst på olika hemsidor och jag tror det är ocd.
Jag måste kolla minst 3-4 gånger om ytterdörren är låst och om bakdörren är ordentligt stängd. Ibland står jag och känner om ytterdörren är stäng för länge och måste därför dra mig från dörren och försöka intala mig själv att den är låst, så att jag inte blir sen till skolan. På kvällen kollar jag så att alla dörrar är stängd, alla olika apparater är avstängd och om lamporna är släckta. Jag tvättar ofta händerna både före och efter jag varit på toaletten, även efter jag varit hos en kompis/på stan/i skolan. Jag kan känna smutset på mina händer och jag klarar inte av att ta i vissa föremål utan att bli totalt äcklad och känna ett desperat behov av att behöva tvätta händerna ordentligt med mycket tvål. Vissa lukter på tvål gör även så att mina händer känns ännu smutsigare än de var innan jag tvättade dem. När jag är ensam hemma håller jag mig på nedervåningen så att jag är säker på att ingen bryter sig in och behöver jag gå upp gör jag det så snabbt som möjligt. Jag hör ofta ljud (från t. ex grannarna) som gör mig livrädd, jag går då varv runt huset för att kolla att ingen är där.
När jag ska äta en måltid, oftast vid middag eftersom det är då jag dukar fram åt hela familjen, så måste jag se till att allt ligger perfekt, om det inte är precis rätt så måste jag fixa till det. Om någon flyttar på något så flyttar jag tillbaka det så snabbt som möjligt.
Jag måste även se till att andra grejer i huset är precis rätt. T. ex kuddarna på soffan, sakerna på mina hyllor, kläderna i garderoben, se till att stolarna står rätt inskjutet o.s.v.
Jag har pratat om detta med en vän och hen säger att jag har symptom och borde prata med någon. Jag har även sagt det lite kortfattat till mina föräldrar men de verkar inte förstå. De säger bara ”Okej” typ.
Jag vet ej om jag borde söka hjälp eller om det bara är en slags perfektionism.
Förvirrad tjej

BUP svarar:
Hej!
Det här verkar vara så pass jobbigt för dig och ta så mycket av din energi att jag tycker du behöver hjälp med att hantera det.
Du säger att du försökt tala med dina föräldrar men att de bara sagt ”okej”. Kanske du kan försöka förklara för dem igen och på ett tydligare sätt än du gjort?  För dina föräldrar kan hjälpa dig att få hjälp genom att kontakta BUP eller Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen. Där kan man bedöma vad det är och ge dig hjälp.
Men kanske dina föräldrar, som du själv säger, inte riktigt förstår dina problem och vad man kan göra åt dem så att det blir bättre. Då kan du vända dig till skolkurator som kan antingen hjälpa dig själv eller hänvisa dig vidare. Skolkurator kan också hjälpa dig att tala med dina föräldrar så att de förstår.
Det är bra att du tar dina svårigheter på allvar. Då kan du också få hjälp så att det blir lättare för dig.
Stå på dig!