Skickade nakenbilder
Under det senaste halvåret har jag börjat skriva mer med killar online, vissa frågar om nakenbilder vilket jag inte vill skicka men jag har alltid haft svårt att säga nej så det har skett att jag har skickat. För några dagar sen skickade jag en till en i min skola och han ljög om var han bodde så jag trodde det var lugnt. Nu är jag rädd att han berättar för sina kompisar och att det ska spridas vidare. Vad ska jag göra?
En idiot

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte svårt att förstå att du känner dig orolig för vad som skall hända med bilden du skickade till killen. Det låter som något mycket viktigt att du får hjälp med att lära dig att säga nej så att du inte fortsätter att skicka bilder på dig själv ut på nätet, om du inte vill det.
Det som är svårt med det är ju att det är omöjligt att veta vart bilderna till slut kan hamna. Jag tycker att du behöver hjälp med detta. Jag tror att du kanske skall börja med att prata med kuratorn på din skola. Då kanske du kan få hjälp med dina funderingar över dig själv men kanske också få hjälp med att prata med killen som du skickade bilden till och som går på din skola så att han förstår hur orolig du är över detta.
Du kan också pröva att vända dig till ungdomsmottagningen. Där är det också vana vid att möte sådana frågor som du har. Det viktiga är nog trots allt att du försöker få stöd någonstans så att du kanske slipper att försätta dig i sådana här svåra situationer.
Du kan också läsa mer på Safe Selfie
Lycka till!