Fortfarande arg och ledsen
Hej jag är en sjuttonårig tjej och började gymnasiet i höstas. Innan jag började gymnasiet kände  jag mig ensam och hade inga vänner eller snarare vänner som jag umgicks med på fritiden. De vänner jag hade var mer ytliga alltså umgicks jag bara med dem i skolan och så har det varit hela min skolgång. Jag har aldrig riktigt haft en bästavän eller någon vän i huvudtaget som jag litar på fullkomligt, någon som jag kan prata om allt med. Jag kände mig deprimerad och ensam, självklart märkte ingen något speciellt eftersom jag är ingen. Jag kan vara i ett rum fullt av människor, men ändå känna mig som den mest ensamma människan i världen. Jag känner mig tom, arg, ledsen och besviken på allt och alla.
Under hela 9:an så räknade jag ner till det ögonblicket att få börja gymnasiet inte gå på sommarlov utan börja gymnasiet. Jag såg det som en andra chans att bli någon annan. Jag fick det jag alltid hade önskat mig en grupp av människor som gör mig lycklig, riktiga vänner. Jag känner mig hel och passar äntligen in, jag behöver inte fejka ett leende eller låtsas var glad. Det är på riktigt, men när jag väl är ensam igen känner jag mig tom.
Det är något fel på mig jag har allt jag har vännerna jag alltid velat ha, men jag är ändå olycklig. Jag vet att det är själviskt och korkat, men jag är inte nöjd det är något som saknas. Jag är fortfarande arg och ledsen
vad är det för fel på mig?
Q

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Det låter som en viktig och angelägen fråga du har varför det trots att du har vänner och känner att du ”passar in” känner att det är något som fattas dig och som fortfarande gör dig arg och ledsen.
Du undrar vad det är för fel på dig som känner som du känner. Det kan ju inte jag svara på då jag inte känner dig. Men jag tänker satt det är en viktig tanke du har när du undrar varför det är svårt för dig att nu känna dig nöjd med livet. Du skrev ditt brev att du tidigare kände dig tom men nu när mycket är bättre så känner du dig fortfarande arg och ledsen.
Kanske är det så att det som gör dig arg och ledsen inte bara har med kompisar att göra. Du ställer viktiga och bra frågor om livet och det vore bra om du kunde hitta någon att tala med om detta. Då kan du få hjälp att tillsammans med någon vända och vrida på tankar och känslor som du har och som kan vara svåra för dig att ensam förstå sig på.
Mitt förslag till dig är att du vänder dig till ungdomsmottagningen. Där finns det människor som jobbar och som är vana vid att möta unga med funderingar som liknar dina tankar och känslor. Då kan du få hjälp med att försöka förstå dig på dig själv!
Lycka till!