Länge tänkt på att ta livet av mig
Jag har länge tänkt på att ta livet av mig, min pappa är en alkolist och har varit det hela mitt liv, min mamma är deprimerad och verkar inte bry sig ett jävla skit om vad jag gör eller tycker ( det är henne jag bor med och hon är min enda vårdnadshavare) hon får mig att må ännu sämre också, hon kan säga massa taskiga saker, sucka åt mig och varje gång jag pratar med mig kan hon inte sucka på mig och all press från skolan gör det inte alls bättre, det ända bra med mitt liv är min flickvän och mina vänner, jag vågar inte ens berätta för min mamma att jag är bi, eller för min pappa, jag tror inte att han skulle acceptera det, han skulle bara tycka att jag kan gilla ett kön. Min mamma kan också hota med att slå mig, och varje gång vi bråkar som är i princip varje gång jag öppnar min mun så kan hon höja rösten åt mig och sen när hon har kommit över vårat bråk kan hon gå som den lyckligaste människan på jorden och inte be om ursäkt över någonting och sen blir arg på mig för att jag är ledsen? är det konstigt?
Jag har också en lillasyster men för mamma är hon en liten ängel och min lillasyster avskyr mig också, hon säger redan att jag borde dö och att hon hatar mig, och då tänker jag bara varför inte?
Jag har planerat det i detalj, jag har samlat ca 200 olika piller som jag inte vet vad dem är till för och nu är det ända jag behöver samla lite mod, jag orkar verkligen inte vara här längre, allt är en pain in the ass och jag skadar mig redan, och jag tänker: då skulle jag väll kunna göra mer änn att bara skära mig varje dag?
ebba

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina och uppriktiga brev. Vad bra att du skriver till oss! Att du fortfarande vill hitta andra vägar än att ta ditt liv. För det är väl så att du egentligen inte vill ta ditt liv utan bara få det mycket bättre? Att du kunde ha det bra med din mamma, din pappa och din lillasyster?
Självmordstankar och planer brukar komma när allt känns hopplöst och man inte riktigt har kraft eller möjlighet att själv förändra sin situation. Men du får inte glömma att det också finns något bra i ditt liv - dina vänner och din flickvän!
Om man har det som du beskriver behöver man hjälp från andra. Det är ofta svårt att själv förändra sina relationer till sina föräldrar. Jag tänker också att du behöver prata med någon om dina självmordsplaner och hjälper dig att finna bättre alternativ.
Så det första jag tycker du ska göra är att ringa och prata med någon på Mind-självmordslinjen Du kan vara anonym. De pratar med ungdomar som tänker på att ta sitt liv. Det är viktigt att du får någon att prata med som har tid och vill lyssna på hur du verkligen mår. De kan också ge dig förslag hur du ska gå vidare för att få det bättre.
Jag tycker också du ska ringa KollPåSoc. Dit kan du också ringa anonymt. De kan hjälpa dig med hur du kan få hjälp att få det bättre i din familj.
Du kan också ringa Bris och prata med en kurator.
Ett annat sätt skulle kunna vara att du berättar för dina föräldrar hur du mår och att du planerar ta ditt liv och att du får hjälp ta kontakt med en vårdcentral eller BUP. Du skulle kunna göra det genom att visa ditt brev till oss och vårt svar. Jag tror inte dina föräldrar förstår hur dåligt du mår och om de gjorde det skulle de försöka hjälpa dig. Det ena behöver inte utesluta det andra. Kanske är det bäst att ringa och få mer råd först?
Och ett sista råd. Gör dig av med tabletterna så du inte bara tar ditt värdefulla och enda liv av en hastig impuls att skada dig själv - kanske efter ett bråk med din mamma. Du är alldeles för värdefull. Försök att inte skada dig själv utan försök tvärtom att vara snäll och omhändertagande mot dig själv. Det du önskar att andra ska vara mot dig!
Lycka till!