Saknar vänner och känner mig värdelös
Hej!
Jag har inga vänner. Jag försöker alltid kolla på det positiva. På Fredagar och helger så känner jag mig värdelös för att jag är inte ute och är med någon. Att jag sitter hemma och är ensam. När det händer så, börjar jag känna ilska över mig själv och hur jag är värdelös. Har ni några bra tips och tricks?
Kalle

BUP svarar:
Hej Kalle!
Tack för att du hör av dig till oss med din fråga. Det kanske inte är någon tröst för dig, men du är långt ifrån ensam om att kämpa med ensamhet och problem med vänner.
Så starkt av dig att du försöker vara positiv och se saker till det bästa. Det kommer hjälpa dig i din önskan att komma vidare med det här.
Många unga kan hamna utanför kompisgäng under någon period under skolgången. Kanske har det blivit nya grupperingar, man har kanske bytt klass och inte kommit in i gruppen av olika skäl. Ibland kanske det har varit bråk eller konflikter med gamla kompisar och som inte gått att lösa. Känner du igen dig i något av det här?
För en del kan kompisproblem och ensamhet handla om andra saker. En del tycker att det varit svårt i kontakten med vänner under hela uppväxten. Man kanske har varit blyg av sig, känner sig väldigt osäker och obekväm i samtal och vill dra sig lite tillbaka, vilket kan ha lett till en negativ spiral. Hur har det sett ut för dig?
Att du  skriver att det här problemet gör att du känner dig värdelös och du får ilska mot dig själv. Det här tänker jag är uttryck för att situationen med att sakna vänner verkar ha påverkat dig mycket och din självkänsla.
Det kan vara lätt hänt att man vänder ilskan inåt, som du nämner, och börjar leta efter olika brister hos dig själv. Sådana grubblerier brukar inte leda till något positivt, utan att man bara mår än sämre.
Om det händer dig så försök avleda dig från dessa kritiska tankar genom att aktivera dig med något, träna eller se en film, spela något - beroende på vad du gillar att göra.
Du är klok som redan tänkt på att du kan behöva få lite hjälp kring det här. Så  situationen kan förändras och att du kan bygga upp de kompiskontakter du behöver för att må bra.
Beroende på vilka orsakerna är till att man har hamnat i problem med vänner och hur man upplever dem, så kan tips och råd variera mycket.
Därför tror jag att du skulle kunna vara hjälpt av att få prata mer med någon om det här. Du kan vända dig till ungdomsmottagningen om du önskar en samtalskontakt.
På flera vårdcentraler kan man även få samtal hos psykolog eller kurator.
Det kan vara lätt att misströsta när det känns tungt. Försök att ta stöd från någon som kan ge dig uppmuntran och råd när du behöver det.
Lycka till!