Känner ångest men vet inte hur jag ska snacka med mina föräldrar
Hej, jag är 14 och jag mår inte bra.
Detta är andra gången jag mår såhär dåligt eller om det är tredje. Jag känner ångest hela tiden och vill bara isolera mig från omvärlden.
Jag känner att jag kanske behöver att söka hjälp men vet inte hur jag ska snacka med mina föräldrar. Dessutom vet jag hur mycket de kommer att påverka min familj.. De ger mig typ ångest eftersom jag vet hur de kommer reagera.
Mamma har de redan tufft, pappa började precis jobba igen och han har de svårt ekonomiskt. Jag kommer bara bli ännu ett problem för dom..
Hur kan jag snacka med dom utan att få dom att känna sig som dåliga föräldrar?
anonym

BUP svarar:
Hej och tack för att du skriver till oss!
Jag måste börja med att säga att jag är imponerad när det gäller omtanken om dina föräldrar. Du vill inte ge dem skuld och få dem att känna sig som dåliga föräldrar.  Men, det är trots allt föräldrars ansvar att vara stöd för sina barn och inte tvärtom.
Så jag tycker du ska snacka med dem och säga att du verkligen bryr dig om dem och inte vill att de ska må sämre för din skull. Berätta för dem hur din ångest känns och att isolerar dig. Självklart blir det jobbigt för dina föräldrar att höra.
Jag tror ändå att det är bättre att de får reda på dina problem nu, än att de får reda på dem senare och då får klart för sig att du valt att  hemlighålla dina bekymmer.
Även om det är tungt att få veta att ens barn mår dåligt är det för de  allra flesta föräldrar bättre att få veta under tiden det pågår.
Du berättar att det är andra eller till och med tredje gången du mår så här dåligt. Jag tänker att det betyder att du lyckades ta dig ur svårigheterna då.
Jag funderar på hur du gjorde de gångerna, om du tog hjälp av dina föräldrar eller någon annan vuxen.
Om du fick hjälp tidigare fanns det kanske något som fungerade och som är värt att prova igen.
Många ungdomar tycker det är bra att söka stöd på nätet.
Du skulle kunna gå in på Tjejzonen. Man kan chatta med dem och man kan också få en egen "storasyster" att ha chatt- eller mejlkontakt med.
Du kan även vända dig till Bris eller Umo.
Ta mod till dig och våga berätta! Jag tror att det kommer att bli bättre för dig då!