Mår dåligt och trivs inte hemma
Hej. Jag har ett problem. Jag trivs inte hemma och bråkar konstant med min mamma samt med min pappa. Fick pröva att bo hos min farmor. Men blev hemtvingad. Allt var bra då för vi hade inte bråkat på länge. Men sen så fick jag bah damp utbrott en dag för att jah inte mådde bra. Och sen dess har allt bara blivit värre. Jag trivs inte hemma alls och gråter nästan varje natt till söms. Jag och min pappa bråkar ibland. Men annars är det ok där. Men jag och min mamma. Hon har sagt över mobilen att hon hatar mig o att jah borde dra. Och sen så har hon sagt flera ggr att jag bara är luft för hne. Detta har lett till att jag tror jag har fått återfall utav bipolär. Jag blir dep typ varannan månad o jag har börjat skära mig själv... detta är inte bra och mina kompisar har börjat bli oroliga. Asså det jag typ undrar är om jag kan ansöka om att få flytta t foster själv. Asså frivilligt. Jag har ju inte det dåligt direkt och många säger att jag har ett perfekt liv. Jag för exakt vad jag pekar på och är ganska bortskämd. Men tror det är bara för att pappa tycker synd om mig
Men jag trivs inte i min miljö hemma och att jag är luft till min mamma ligger och tynger på mina axlar.
Så min fråga är om jag kan ansöka om foster. För jag vet inte hur mycket jag pallar innan allt blir som förut och jag vill dö igen

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hör av dig till oss. Det låter allvarligt att du varje natt gråter dig till sömns och börjat skära dig när du mår dåligt.
Du berättar också att det finns relationsproblem i familjen. Och att relationen mellan dig och din mamma har blivit väldigt svår. Så svår att du tänker att du inte står ut hemma.
Du nämner att du har det ok i relation till din pappa. Skulle det vara möjligt för dig att kunna prata mer med pappa om problemen hemma och hur ni kan lösa det? Kanske skulle han kunna hjälpa dig att fundera över hur man kan göra saker bättre hemma?
Eller om du behöver få bo hos farmor igen en period tills saker lugnar ner sig  hemma? Så som du nämner att det verkade ha gjort förra gången.
Om du känner att det inte går att komma vidare, och det inte känns som det finns några andra bra lösningar, då kan du (eller dina föräldrar) kontakta socialtjänsten där ni bor.
Det är genom socialtjänsten som en del barn och ungdomar i vissa lägen kan få hjälp att bo någon annanstans. Det är det jag tror du menar när du nämner foster(familj).
Ofta kan socialtjänsten hjälpa familjer att lösa grundproblemen, så man kan trivas bättre igen hemma.
Du kan chatta eller prata direkt med en kurator på BRIS. Du kan vara anonym om du önskar det. Genom BRIS kan du få hjälp av någon som kan lyssna på dig och ge dig olika råd. BRIS kan också hjälpa till med att få kontakt med socialtjänsten där du bor.
Om du vill, så kan du börja ta hjälp för ditt självskadebeteende genom att vända dig till ungdomsmottagningen för att få en samtalskontakt.
Även där kommer du kunna få samtal och råd över hur du kan få fortsatt hjälp med problemen hemma.
Ta hand om dig!