Hur ska jag få veta om jag har ADHD?
Jag vet inte om jag har adhd, men när jag läser om det känner jag igen mig delvis, men hur ska jag veta om jag har det eller inte? Ingen har någonsin sagt att jag har det, förutom att någon sagt ” dampunge ”

BUP svarar:
Hej!
Det är alltid lätt att känna igen sig delvis när man läser kriterierna för en diagnos. Men de svårigheter som ska finnas för diagnos ska vara tydliga både hemma och i skolan och förekomma i en viss grad och omfattning.
Diagnosen ADHD ställs efter utredning på Barnläkarmottagning eller BUP. Dit kan man komma efter remiss från skolan eller genom att föräldrar kontaktar direkt.
Men svårigheter som förknippas med ADHD, som problem med uppmärksamhet, med att komma igång med uppgifter, med impulsivitet och med att planera brukar synas både i skolan och hemma. Och sådana svårigheter kan också ha andra orsaker än ADHD.
Jag tycker att du ska tala med både dina föräldrar och med någon vuxen  i skolan som känner dig, till exempel din mentor och ta upp dina frågor. Om du har svårigheter i skolarbetet ska skolan ge dig stöd oavsett orsak. Om skolan tycker att du har svårigheter som pekar mot diagnosen ADHD ska de i samråd med dina föräldrar remittera för utredning.
Lycka till!