Starta utredning innan jag mår dåligt?
Hej, jag har tidigare behandlats två gånger hos bup för depression, båda gångerna var under ca ett halvår. Förra vintern/hösten gick jag igenom en tredje nedstämd period, jag tog det inte till bup eftersom jag inte berättade för någon fören det i stort sätt var över. Jag har diskuterat med en kurator på min skola och vi har spekulerat om att jag skulle kunna ha årstidsbunden depression. När jag går igenom mina nedstämda episoder lider mitt skolarbete och jag får stressa under våren för att nå mina mål och få in alla uppgifter jag inte gjorde under den tiden. Jag undrar om man hypotetiskt skulle kunna starta en tidig utredning innan jag mår riktigt så dåligt för att mitt skolarbete ska lida så lite som möjligt.

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tänker att du är inne på bra tankegångar tillsammans med din skolkurator. Tidig upptäckt är alltid bra. Kanske kan du med hjälp av din kurator försöka förstå om det finns något (förutom årstid) som kan sätta igång dina depressioner? Det kanske kan vara olika typer av stress som sätter igång efter sommarens ledighet?
Och kan du försöka känna igen hur de tidiga tecknen ser ut? Om du kan det så kan du dels söka hjälp tidigare och kanske också förebygga att du går in i en djupare depression.
Jag är osäker på i vilken grad BUP har möjlighet vara med i detta mer förebyggande hälsoarbete men jag tycker att du ändå kunde ta kontakt med någon du haft kontakt med tidigare och berätta om dina tankar och höra om ni skulle kunna mötas och prata om det tillsammans?
Men jag tror hur som helst att du kan ha stor nytta av att undersöka och försöka förstå dina tidiga tecken på depression.
Lycka till!!