Känner ångest och press
mina föräldrar är skilda. Jag saknar min mamma men inte pappa är det fel ? båda mina föreldrar vet inte om att jag skriver till bup. om jag skulle sagt till pappa om vad jag käner så skulle han bra bli arg. Jag känner  även oro. att mamma ska dö eller nogot liknade.
När jag är i skolan och hema så får jag ångest. Jag har hoppat upp en klass nu böjar jag känna press och att jag måste upp till en viss nivå. Så jag har ungifär 4 problem
1. Jag saknar min mamma GÄTTE mycket men inte alls pappa
2. Jag skänner oro.
3. Jag har en massa ångest.
4. Jag skänner press.
Också är det så hära min pappa och bonus mamma har gift sig och hon gör pappa typ lite närvös ( tror jag ) så pappa har blivit gätte noggrann på mig och min bror.brätta EJ
E

BUP svarar:
Hej!
Nej det är inte alls fel att du saknar din mamma och inte din pappa. Det man känner kan inte vara fel. Man känner det man känner bara. Och du känner inte fel för att din pappa blir arg om han får veta vad du känner.
Kanske känner du dig mer trygg hos din mamma? Så kan det vara för barn att de har bättre kontakt med den ena föräldern än med den andra. Kanske är det därför du är rädd att förlora henne nu när så mycket känns jobbigt?
Det är oftast jättejobbigt när ens föräldrar skiljer sig. Mycket som gör att du känner dig så orolig och att du har ångest. Kanske pratar dina föräldrar illa om varandra med dig och din bror? Det ska de inte göra eftersom det är jättesvårt att ta ställning för eller mot sina föräldrar när man är barn.
Kanske är de arga på varandra och bråkar? Det är också jättesvårt att vara med om som barn. Det är viktigt att dina föräldrar försöker att inte bråka så du och din bror hör det.
När föräldrar själva har det jobbigt kan det också kännas som de inte finns där för en som hjälp och stöd såsom de annars brukar. Det är för att de är upptagna av det som är jobbigt för dem själva just nu, men det kommer att bli bättre igen.
Och mitt i allt det jobbiga nu ska du också försöka prestera bra i skolan efter att ha hoppat upp en klass. När det är jobbigt hemma kan det ett tag vara svårare att orka med skolan. Det är inget konstigt och det brukar också bli bättre efter ett tag. Men skolan kanske kan ge dig stöd?
Jag tycker att du ska försöka tala med någon vuxen om hur du känner dig. Kanske skolkurator. Det är bra om skolan vet om hur du mår så de kan stödja dig så du inte behöver känna press.
Och det är bra om du kan berätta för dina föräldrar eller i vart fall för din mamma om hur du känner dig. Dina föräldrar behöver förstå hur du mår och vad de kan göra för att hjälpa dig och din bror.