Gör allt för att skada mig
Hej jag är en tjej i 14 års åldern som har grov självskadebeteende och gör allt för att skada mig jag tar kniv och rakblad på min arm och massor av anat som är vasst som går att skada sig med och de e på grund av all press i skolan och hemma mvh anonym
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter väldigt besvärligt för dig i det att du känner så starkt att du måste skada dig själv. Du skriver att du tänker att det handlar om press i skolan och press hemma. Du skriver inget om vad det är för slags press du tycker att du blir utsatt för. Tror du att dina föräldrar vet om att du känner dig pressad hemma?
Det låter inte som att du har prata med dem om hur du känner dig. Om det är så att du inte tyckt att du kan berättar för dina föräldrar om hur du känner dig så är det nog viktigt att fundera på hur det kan komma sig.
Jag känner ju inte dig eller din familj men jag vet att det inte är ovanligt att barn tror att föräldrar inte orkar med att höra hur barnen har det. Att de skulle bli för ledsna eller arga om de fick veta. Min erfarenhet är att föräldrar kan bli ledsna och kanske upprörda men att de oftast trots allt vill vara till stöd och hjälp för sina barn.
Jag tycker att du ska försöka börja prata med dem så kan ni kanske tillsammans bestämma hur ni skall gå vidare. Det kan handla om att prata med skolan om att du tycker det är för hög press och det kan handla om att kontakta BUP så att du kan få hjälp så du slipper självskada dig. Försök och tänka att du tog första steget mot att få hjälp när du skrev till oss och att du nu ska ta nästa viktiga steg mot att kunna må lite bättre.
Lycka till!