Kan det vara en psykisk sjukdom?
Hej! Är en 19 årig tjej som senaste halvåret inte alls mått bra, har haft en konstig känsla/oro i kroppen i princip varje dag från och med december 2018, går konstant och känner rädsla och jag upplever det som att det blir värre på kvällarna och då jag ska gå och sova. Jag bor ihop med min pojkvän och han säger att jag förändrats otroligt mycket och han känner nästan inte igen mig de senaste månaderna. Vi har till och med haft en lite paus eftersom jag stött bort honom på grund av att jag inte mår som vanligt. Jag har också under de senaste månaderna fått kanske 4-5 ”svimningsattacker” och kanske 3-5ggr fått hjärtklappning, illamående, svettning, orolig mage. Nästan varje dag tänker jag på att jag inte vill börja må illa och få dessa konstiga ”attacker”. Jag kan få en riktigt konstig känsla i kroppen om jag till exempel tittar på klockan och känner att jag måste göra något och blir väldigt rastlös och känner panik om jag till exempel är ensam hemma. Min fråga är då ifall detta skulle kunna vara någon psykisk ”sjukdom” eller vad kan detta handla om?
Anna D

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att du började känna som du gör för ungefär ett halvt år sedan. Om du tänker på det kan du komma på att det hände något i ditt liv vid den tiden? Något som skulle kunna hjälpa dig att förstå att du nu verkar ha ångest.
Du skriver att du funderar över och kanske känner dig orolig över va detta handlar om. Om du har en psykisk sjukdom. Det viktiga för dig är nog att försöka träffa någon som du kan prata med om det som du känner. Du är ju 19 år och då är BUP inte något för dig.
Idag finns det på de flesta vårdcentraler psykosociala team där det arbetar psykoterapeuter och psykologer som är vana vid sådana bekymmer som du beskriver. Om du går in på vårdguiden och söker på 1:a linjen och psykisk ohälsa så kommer du att hitta en vårdcentral nära dig som du kan ringa till. Du kommer att få svar på dina frågor och du kan sen tillsammans med den personen du träffar prata om vilken slags hjälp du kan behöva. Sitt inte själv med de frågor du har utan sök hjälp och få någon som du kan prata med.
Lycka till!