Tvångstankarna påverkar mitt liv
Jag har ett ganska jobbigt problem. Jag tror kanske jag har Ocd. Jag såg diagnosen först för några dagar sen. Många av dem sakerna stämde in på mig. Några saker som jag har problem med är att jag kan få ångest när jag gått hemifrån eller har gått och lagt mig och tänker att dörren kanske är olåst eller att jag har bur dörren är öppen till mina tamråttor och att dem kommer rymma. Jag tar därför typ en minut och säkerhets kollar så buren är stängd och jag kollar och känner på dörren flera gånger. Jag går heller aldrig på A brunnar. Men den jobbigaste saken är nog mina tankar att jag måste göra något särskilt eller en sak ett antal gånger. Jag måste alltid göra saker ett jämt antal gånger och så har jag hemska tankar som när jag går på en tågperrong att putta ned någon eller att någon ska putta ned mig på rälsen.
Jag vågar inte prata med mina föräldrar om saken men kan det vara Ocd?
12-årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skrev till oss. Ditt brev handlar om tvång och din fråga till oss är om du skulle uppfylla kriterierna för en sån diagnos. En viktig fråga du funderar på som jag tyvärr inte kan besvara genom att läsa ditt brev. Jag hoppas att du inte blev besviken och ändå väljer att läsa vidare. Läs också gärna artiklarna som jag bifogar.
När man går in på nätet och läser om olika diagnoser är det vanligt att man känner igen sig. Det är bra att du söker svar och samlar information men det du behöver göra nu är att prata med någon om det som du kallar tvång.
Nu är det ju inte så lång tid kvar av skolterminen så jag kan inte hänvisa dig till din skolkurator men om problemen finns kvar efter sommaren skulle du kunna prata med hen om detta. Hen kanske skulle kunna hjälpa dig och ge dig stöd att klara av att ta det viktiga steget att prata med dina föräldrar. Din skolkurator skulle även kunna bedöma om dina föräldrar behöver ta kontakt med BUP eller om ni kan få bra hjälp någon annanstans.
Du beskriver situationer på ett bra sätt så det är lätt att förstå hur du tänker och vad du känner. Du är bra på att beskriva detta i textform så det kommer att gå bra för dig att förklara, ge exempel så att andra förstår.  Till bra exempel du räknar upp är att du undrar om ytterdörren är låst eller inte. När du ligger i din säng skulle du kunna tänka så här. Vår ytterdörr brukar ju alltid låsas. Vad är det värsta som skulle hända om någon glömt. Försöka tänka lugna och positiva tankar i stället för att ge orostankarna utrymme. Oron gå över.
Det man behöver ta reda på är hur mycket detta påverkar ditt liv och hur mycket oro du känner. Du vill inte blanda in dina föräldrar, men de är viktiga som stöd så inte oron växer sig ännu större. Samla mod och berätta för dina föräldrar. De kanske känner igen sig och haft liknande tankar.
Att kolla en gång om buren är stängd är inte konstigt, du fyller säkert på vatten och mat så de har det bra i buren. Men om det blir så att du måste kolla flera gånger då kan de liknas med en tvångshandling.
Dina föräldrar behöver som sagt få reda på detta för att kunna stötta dig i att gå emot den oron du känner, då du undrar om dörren till dina husdjur är stängd.  Åter igen vad är det värsta som skulle kunna hända. Om de skulle ta sig ur buren kan de ju välja att bara röra sig friare och inte vilja eller försöka rymma.
När det gäller tvång handlar det om en oro för vad som kommer att hända om jag inte gör en sak x antal gånger. Behandlingen handlar om att gå emot sina orostankar. Att inte åka hem för att kolla om tamråttornas bur är öppen utan att vara kvar i skolan. Det är utmaningen att inte låta oron vinna.
Om du upplever att dessa tvångstankar dyker upp flera gånger per dag och gör att du får svårt att fokusera på skolarbetet eller kanske har börjat välja bort att träffa kamrater. Om tvånget tar för mycket plats måste du berätta om detta för någon vuxen. Gärna dina föräldrar. Om det känns svårt berätta det för någon annan vuxen du litar på.
Du ska veta att det inte är ovanligt att vara orolig och upptagen av frågor som "-Låste jag buren, stängde jag ytterdörren?" eller att vilja undvika A brunnar. Så det är inte ovanligt och det finns bra hjälp att få.
Lycka till och tack för ditt brev!