Mobbad och nedstämd
Hej jag är en tjej på 12 år och mår riktigt dåligt. Har varit allmänt nedstämd, lätt irriterad men har även slutat att tycka om mina vanliga intressen. Skär mig och sitter bara hemma hela dagarna och gråter och har svårt att ens ha någon lust alls att gå till skolan. Det har hänt många jobbiga saker i livet det senaste året och kan inte riktigt sätta ord på vad.
Men en av de problemen i skolan är att jag har en vän i skolan som jag har känt sen jag var 1 år och vi har varit jätte nära vänner men nu de senaste terminerna har hon börjat slå mig hela tiden och trackasera mig ofta. Jag förstår verkligen inte varför hon gör detta. Hon vrider liksom mina armar tills det knäcker och jag skriker. Men det är inte alltid hon slutar då. Sedan trackaserar hon mig nästan så fort hon ser mig, både om mitt utseende och hur jag är som person. Hon slår mig även varje gång hon ser mig. När vi får rast i skolan eller slutar skyndar jag alltid så fort jag kan bara för att hon inte ska hinna komma till mig och hålla på.
Har pratat med mina föräldrar om detta men de säger att de kan prata med henne men jag tror bara att det kommer bli mycket värre isåfall. Vet inte vad jag ska göra. Har även pratat men mina andra vänner om detta men de tar mig inte på allvar dem tror bara att jag skojar med dem. Om någon skulle prata med henne skulle hon bara fortsatt fast ännu värre.
Ibland när hon slår mig slutar det med att jag springer hem gråtandes från skolan på grund av att det gör så ont. Hon verkar inte heller ta det på allvar och bryr sig inte om ifall jag springer hem och gråter.
Vad kan jag göra åt det?
Och hur kan man göra för att ta sig ur en deprission?
Thea

BUP svarar:
Hej Thea!
Det är två stora problem du skriver om som möjligen hänger ihop. Det ena är att du i skolan är utsatt för regelrätt fysisk och psykisk mobbning. Ännu värre är det att den som mobbar dig är en gammal vän till dig. Det måste kännas förfärligt! Vem som helst skulle vara deprimerad och gråtfärdig av denna situation. Vem som helst skulle känna att det är svårt att ta sig till skolan under sådana omständigheter och ville bara fly därifrån.
Nu är det så att skolan är snart slut och sommarlovet börjar. Jag vet inte om du träffa denna flickan även utanför skolan, om det är ett hot mot dig att det fortsätter även utanför skolan. Men vi måste ju tänka på olika scenarion.
Det är jättebra att du kunde berätta för dina föräldrar. Men det som händer i skolan är skolan ansvarig för. Jag tycker att du omgående ska tala med skolkuratorn eller med en lärare som du har förtroende för. Även om det är snart slut på terminen är det inte detsamma vad som händer under de sista dagarna. Sedan kan det bli svårt för dig att börja nästa läsår om du är rädd att mobbingen fortsätter. Därför är det viktigt att du berättar redan nu. Skolans skyldigheter är att förebygga och förhindra mobbning. Jag tycker att ni - jag menar kuratorn, lärare, dina föräldrar och naturligtvis du  - måste planera redan nu vad som ska göras så att du från början känner dig trygg när du går till skolan.
Om det är så att denna flicka hotar dig även under lovet måste dina föräldrar tala med hennes föräldrar. Det är säkert inte lätt, ibland kan ord stå mot ord. Jag känner inte närmare till de olika omständigheter och kan inte tipsa hur dina föräldrar kan gå till väga.  Men det finns ingen viktigare uppgift för föräldrarna än att skydda sitt barn mot hot, våld och trakasserier. Därför behöver ni diskutera situationen och hitta något lösning för dig.
Det andra stora problem du nämner är att du är allmänt nedstämd, irriterad och har ett självskadebeteende. Detta är allvarligt nog i sig. Jag vet inte om det började med mobbningen i skolan, om de hänger ihop eller om du började skada dig själv och var nedstämd redan innan. Det framgår inte heller av dina rader om dina föräldrar känner till detta eller inte.
Jag tror du vet själv att självskadebeteende ger bara en kortvarig lindring, i bästa fall, men inte löser någonting. Man måste gå till botten med vad som gör att en ungdom börjat och fortsätter med det. Det kräver samtal om orsakerna men också vilka andra strategier man kan lära sig att hantera sina problem.
Berätta för dina föräldrar om det också! Även om de kanske först kan bli arga eller ledsna behöver du deras hjälp. Vänta inte med detta heller! Sedan kan i tillsammans ringa till vårdcentralen som numera brukar ha mottagning för psykiska problem och få hjälp där.
Mer uppmuntran och också mer stöd via chatt kan du få på nätet om du går in på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se.
Hoppas du ser att det finns möjlighet att få hjälp med nedstämdhet och självskadebeteende och också mot mobbning. Hoppas också att mina råd ger dig en vägledning till denna hjälp.