Mår väldigt dåligt efter en allvarlig olycka
Hej! Jag känner att jag mår väldigt dåligt psykiskt, jag har mått så efter en nära döden olycka som innebar 2 operationer men tror att det inte bara är det, olyckan har vart för ca 1år sedan nu och jag mår bara sämre och sämre. Jag känner att jag är på gränsen nu, jag har börjat skära mig själv och har börjat fundera på att ta mitt liv. Mina föräldar har precis fått reda på att jag mår dåligt men inte alls så dåligt som jag mår. Jag gråter mig till söms nästan varje dag nu. Vet inte riktigt hur jag ska göra och är trött på detta nu. Äter nästan inget längre och känns nästan lite som att jag är deprimerad? Jag har börjat sluta gå till skolan och är trött på allt, jag brukar prata med folk över nätet ofta och spela spel då det lite blir som en flykt från verkligheten. Tack i förväg!
Papaya

BUP svarar:
Hej Papaya!
Tack för att du hör av dig till oss med dina fråga och dina kloka tankar. Du kan ha rätt i det du skriver, att du kan ha fått en psykisk reaktion efter den allvarliga olyckan.
Hur du mår nu och känner dig kan hänga ihop både direkt och indirekt med olyckan. Jag ska förklara.
När man varit med om skrämmande upplevelser, där kroppen känner att man nästan dör, så är det inte ovanligt att man kan få en traumatisk stressreaktion en tid efteråt.
Då kan man börja må mycket dåligt psykiskt, men man brukar blir bra igen fast det kan ta lite tid och man kan behöva få hjälp kring det.
Även väldigt jobbiga operationer kan ibland också skapa liknande reaktioner. Var dina operationer också mycket jobbiga för dig?
Det andra som kan påverka en indirekt är efterdyningarna av de tuffa sakerna som du beklagligt nog fått gå igenom. Det kan också göra så man mår dåligt perioden efter, till exempel att man kan reagera med nedstämdhet eller att man upplever ångest på olika sätt.
Ofta för ju allvarliga olyckor med sig att man så att säga "rycks upp"från sitt vanliga liv tiden efter. Man kanske är borta mycket från skolan om man måste vara på sjukhus mycket.
Jag gissar att du kanske inte kunnat träffa dina vänner lika mycket som vanligt? Det kan ju också göra så man känner sig mer ensam. Kanske har du inte kunnat göra sånt som du brukade gilla att göra? Med tiden kan man börja tappa lusten att göra det man gillande innan.
Gissningsvis har du också haft mycket ont och behövt ta olika mediciner? Alla sådana saker tillsammans kan göra så man för en tid blir mer sårbar för att känna sig väldigt ledsen och olycklig.
Ingenting av det här är egentligen konstigt på något vis, men väldigt jobbigt så klart att gå igenom.
Och allt det här tänker jag att du skulle behöva få vidare hjälp med.
Att du i lugn och ro får gå igenom dina egna tankar om hur du mår. Och då få hjälp av en behandlare att förstå mer om dina känslor och reaktioner. Att du behöver få hjälp att komma ur det här jobbiga känslorna och börja må bättre igen.
Om du går kvar på kontroller på sjukhuset så kan man få kontakt med BUP genom vissa sjukhus. Då får man hjälp av personer från BUP som träffar en på sjukhuset.
Man kan också kontakta sin BUP-mottagning där man bor för att få vidare hjälp.
Så det vore bra om du kunde prata lite till med dina föräldrar, att du kanske kan säga som det var, att du mår sämre än du kunde säga när ni pratade om det förra gången.
Du kan också ringa och få rådgivning från BRIS om du blir osäker på hur du kan göra för att få fortsatt hjälp.
Lycka till!