Har konversationer i mitt huvud
Hej. Sen ett halv år sen (eller typ ett år) har jag haft röster i huvudet som säger att jag ska göra saker. Tex slå någon. Eller säga något elakt och riktigt konstigt.Rösten har också sagt att jag ska hoppa från min altan/balkong. Inte en gång utan flera gånger. Men det var förra året. Jag känner mig deprimerad och jag har daglig ångest. Jag går inte heller i skolan  sen 6an pga mitt mående. För så fort det bli kallare ute blir jag deprimerad. Förra veckan så hörde jag en röst så stark att jag skulle säga att min lilla syster inte andades men hon andades. Hon låg i sin vagn och sov (hon är 3 veckor gammal) och när jag har varit osams med mamma måste jag hålla mig från att slå henne. Även fast den rösten säger att jag ska göra det. Men istället för slag så säger jag ord. Tex fitta och hora. Det äe fel jag vet men jag kan inte hjälpa det. Jag är orolig för att jag ska vara farlig för mina syskon ( mina lille bröder är 14 och 11 och min halv syster är som sagt 3 veckor ). Jag har även skrikit av ångest minst 5 gånger och stuckit hemifrån. Har haft självmordstankar sen 4 år tillbaka som kommer och går och ett självskadebeteende där jag River mig själv med mina naglar. Sen är det mer saker som min röst säger att jag ska göra. Jag Har tidigare haft kontakt med Bup för min Add (utredningen om Add och autism) och en utredning om ptsd och en behandling av den. Och en gång i höstas där jag pratade om mitt mående men dom skrev ut mig för jag inte hade tillräckligt med symtom av depression.  Och dessa problem var inte så stora då. Jag blandar ofta ihop verkliga livet och min värld i hjärnan.  Där pratar jag med vissa och har konversationer i mitt huvud. Det är rätt jobbigt. Jag är alltid i min egna värld men jag vet inte om detta är pga min autism eller annat. Jag känner mig ofta inte ensam när jag är själv i mitt rum  jag har lixom en känsla att någon är där . Har så svept att koncentrera mig och glömmer bort saker ofta
Jag har då diagnoserna Add.autism.ptsd och ångest och panik ångest men dom två är jag inte diagnoserad med. Har tidigare tagit concerta för min Add men det funkade knappt
jag har säkert glömt något
Jag har skickat ett liknade fråga förut men jag saknade lite saker  och ångrade en sak jag skrev då.  Min fråga är behöver jag kontakta Bup?  Eller är detta normalt?
Mvh 16 årig tjej
Orolig för rösterna

BUP svarar:
Hej tjej som är orolig!
Jag ser att du har skrivit två mejl och jag tänkte svara på båda samtidigt här. I båda mejlen beskriver du dina problem, vilka diagnoser du har, hur du mår.  I ditt första mejl skriver du också att du är orolig för att du eventuellt har schizofreni.
Jag förstår att du har en del hjälp men det verkar så att du just nu behöver mer. Röster du hör skrämmer dig och uppmanar dig att göra saker du egentligen inte vill. Du har en bra insikt om att det här är fel.
Du frågar om du igen ska ta kontakt med BUP.  Mitt bestämda svar är: du ska absolut göra det! Jag förstå att ni avslutade kontakten där utifrån att din dåvarande depression inte längre krävde behandling. Så kan det ha varit.
Men nu handlar det om andra saker. Först tycker jag att du ska säga till din mamma att du hör röster, vad de säger till dig och att du inte vill att de ska säga så. Du är jätteorolig, du vill inte lyda rösterna men du är rädd att du skulle skada någon fast du inte vill. Be mamma att kontakta BUP omgående för en förnyad kontakt utifrån dina nuvarande symtom.
Du behöver inte skämmas även om rösterna säger helt dumma saker. Det är viktigt för din behandling att du vågar säga allt som rösterna säger till.
Jag kan till och med föreslå att du visar dina mejl som du har skickat till oss för din mamma. Även mitt svar ska du visa henne. Och ni tillsammans ska söka ny tid på BUP.