Mår sämre och sämre
Hej, Jag är en tjej som har haft många problem i livet. Under de senaste månaderna har jag mått sämre och sämre. Jag sover mer, är jämt nedstämd, känner mig värdelös, får skuldkänslor för allt. börjar gråta frö minsta lilla och alla dåliga tankar växer upp i mig, jag har förlorat intresse för nästan allt, jämnt trött, lat orkar inte göra något, jag har en okontrollerbar irritation eller slöhet, jag känner mig tom inombords allt det här tar mycket på mig. Sen har man skolan också och en massa läxor.. jag orkar verkligen inte. Jag vill heller inte berätta för mina föräldrar de kommer typ bara tycka att jag överdriver.. jag vet inte hur jags ska förklara det. Hur ska jag veta om jag lider av depression? Jag menar jag kan ju inte gå till nån psykolog, mamma hade tyckt det var jättekonstigt eftersom jag knappt pratat om detta med dem.
Mvh,, Maria
Maria

BUP svarar:
Hej Maria!
Tack för att du hör av dig till oss med din fråga. Jag tycker du ställer en viktig fråga, hur kan du få hjälp att ta reda på om du har en depression?
Du berättar att du märker en skillnad sedan några månader tillbaka i hur du mår. Och att du verkar känna dig mycket trött och orkeslös, sover mer och känner lätt skuldkänslor och dåliga tankar.
Dessa problem som du berättar om, kan ibland handla om tecken på nedstämdhet och att man känner sig depressiv.
Men det kan också ha andra förklaringar. Ibland kan man ha fått någon obalans i kroppen som kan ge nästan samman problem som till exempel depression.
För att du ska få hjälp att reda ut om det kan handla om en depression, så skulle du behöva få komma och göra en bedömning.
Vid en bedömning så får man hjälp att mer noga gå igenom de problem man upplever. Då får man även råd om hur man kan göra så man börjar må bättre igen.
Det är rätt vanligt att man kan få börja med att kolla upp så att man inte har någon brist eller obalans i kroppen. Det gör man genom ett läkarbesök, ofta på sin vanliga vårdcentral.
Du säger att det skulle nog kännas svårt för dig att kunna få dina föräldrar att förstå hur du mår? Att de kanske inte skulle ta dig helt på allvar?
Ett annat sätt att börja prata hemma hur du mår, är att du berättar hur ständigt trött och utmattad du känner dig. Berätta som du gör till oss, att du sen några månader känner att du måste sova mer men ändå känner dig så trött så du vill gråta hela tiden.
Fråga hemma om ni inte kan gå till doktorn och kolla upp det? Att du inte känner dig som du brukar göra.
Det skulle kunna öppna upp för er att fortsätta prata tillsammans om hur ni kan förstå att du mår som du gör just nu?
Om ni skulle börja gå till läkaren så kan man genom flera vårdcentraler också få komma till psykolog för samtal på vårdcentralen.
En annan väg för dig att börja ta hjälp, är genom ungdomsmottagningen. Där kan du få börja prata med en behandlare som är van att hjälpa till när man känner sig ledsen och nedstämd.
Lycka till!